blog.nicand.se

Postkodlotteriet

Hej!

Förra årets etta när det gällde antal adresserade reklamförsändelser till mig var nog Postkodlotteriet (tvåa kan möjligtvis ha varit Comhem, som även kom och knackade dörr några gånger).

Självklart var reklamen från Postkodlotteriet intensiv under december också inför julhelgen. I julstädningen i mellandagarna hittade jag exempelvis två kuvert från dem som hade blivit liggandes.

2018 års första kom såklart redan nu i veckan, och såg ut så här:

Brevet från Postkodlotteriet

Jag behöver inte ens öppna brevet för att se "min" kod!

Lite mer av innehållet:

De olika broschyrerna med mera

Vinsterna ännu större

Inte nog med att vinsterna är ännu större nu, man lockar även med välkomstpremier:

Välkomstpremier

Nu känns reklamen hyfsat ärlig i alla fall, även om jag själv inte skulle "slösa" mina pengar på detta. Värre var det för några år sedan, då man (om jag minns rätt) med stora bokstäver marknadsförde sig med att man lottade ut "en bil varje timme" under en begränsad tid.

Läste man det finstilta handlade det dock om "en bil varje timme mellan kl 17 och 23" (nu minns jag inte exakt, men ni förstår principen...).

Istället för en utlottning om 24 bilar varje dygn (som man ju kunde tro att det handlade om) var det alltså bara omkring 6 bilar varje dygn.

Lite som följande bild:

En halv miljon i timmen

Tagen från deras reklamfilm (denna måste väl för övrigt vara en av de sämsta reklamfilmer som gjorts?)

Budskapet är en halv miljon i timmen. Det vill säga att man lottar ut 12 miljoner per dygn? Nädå, läs det finstilta lite längre ner, så ser man att det bara handlar om mellan klockan 9 till 17, dessutom med uppehåll för lunch...

Men kanske den största aversion jag har mot Postkodlotteriet är det faktum att man mer spelar på folks rädsla att "missa" en storvinst än möjligheten att vinna. Särskilt eftersom alla dina grannar kan vinna, men själv blir du utan om du inte köpt en lott.

För oavsett om man köper en lott eller inte så bor man ju inom ett postnummerområde. I reklamen skickar de även ut ens "postkod" (ens egna, unika tillägg till postnumret) som är förutbestämt. Så du kan egentligen aldrig "undvika" risken att "missa vinsten" (annat än att inte bo på någon fast adress) utan att köpa en lott. Då kan jag ha större sympati för lotterier där man drar eller väljer nummer själv av egen önskan att faktiskt deltaga.

Man trycker också hårt pǻ de bidrag man ger till välgörenhet.

Så var med och spela, och även om du inte vinner så bidrar du till välgörenhet

Så går budskapet. Men kostnaderna för att driva lotteriet verkar vara stora. Nu har jag inga superaktuella siffror, men på Wikipedia kan vi läsa:

Postkodlotteriet har kritiserats för att kostnaderna för att driva lotteriet vida överstigit det som tillfallit välgörenhetsorganisationerna

och i en artikel från Expressen (från 2010 dock), får vi veta att

I år betalas 27 procent av pengarna till välgörenhet, och förra året var det bara 23 procent, enligt SvD.

och vidare att

Av förra årets intäkter på 2,1 miljarder gick 470 miljoner till välgörenhet - medan 844 miljoner gick till spelarna och 781 miljoner lades på löner och annan drift.

Reklam är ju inte heller gratis, och ska betalas av någon (alla andra lottköpare).

Och reklam är de bra på när man ser till kvantitet. Förutom den adresserade reklamen hem till mig ser jag ofta reklam för Postkodlotteriet i kollektivtrafiken. Och på nästan bästa sändningstid i TV4 har de "reklam" (utdelning av vinster) i program så som "Postkodmiljonären" och "En ska bort" (eller vad det nu kan tänkas vara just detta kvartal).

Ett miniprojekt för det nya året

Nu kan man i och för sig på Postkodlotteriets hemsida spärra sin adress för deras reklamutskick. Men jag tänker att de efter så många år, med ett inte försumbart antal reklamutskick varje säsong, och med inte ett enda svar från min sida, borde inse att de inte har något att hämta här.

Jag vet som sagt inte hur många reklamutskick jag fick från dem under 2017, men många var det. Ibland kändes de som att de duggade riktigt tätt också.

Så jag tänkte genomföra ett litet miniprojekt nu under 2018, och anteckna varje reklamförsändelse jag får från just Postkodlotteriet. Det behöver inte bli ett nytt blogginlägg varje gång, utan jag kan ju uppdatera detta inlägg.

Så ser vi om ett år hur mycket det blev.

Årets första kan vi då notera till onsdagen den 3:e januari.

Fredag 2018-01-12

Nästa reklam. Ett kuvert med i princip samma innehåll som föregående, fast bara ett blad och lite mindre till ytan.

Detta var dock inte adresserat till mig, utan följde med morgonens DN.

Fredag 2018-02-02

Ny månad, ny reklam. Såklart. Budskapet denna gång var "dubbla chanser att bli miljonär". Med upprepade meningar. Fyndigt.

Kuveret

Vid öppnande möts man av detta blad, som går att vika upp åt båda hållen:

Innehållet

I uppvikt form:

Uppvikt blad

Och drar man bort talongen ser det ut såhär:

Talongen bortriven

Baksidan:

Baksidan

Men om de ursprungliga chanserna är små, så är även de "dubbla chanserna" små (men likväl större, såklart).

Ärligt talat lyckas jag inte hitta någon information om sannolikheten att vinna en miljon. Normalt sett brukar det finnas en "vinstplan" (googla ordet, så märker man att en sådan finns för de flesta lotterier) som anger sannolikheten för varje möjlig vinst.

Så här ser den t.ex ut för Triss från Svenska Spel (och den finns t.o.m även tryckt på baksidan av varje trisslott om jag inte minns fel.

Vinstplan för Triss

Men det man hos Postkodlotteriet kallar "vinstplan" (deras sida för detta finns här) listar i princip bara samma information som i reklamen. Det vill säga hur många/hur ofta miljonvinster de lottar ut. Men utan att veta hur många lotter det finns utgivna totalt så har man ju svårt att bilda sig en uppfattning om sannolikheten att vinna.