blog.nicand.se

Pendelelände

Hej!

Stockholms pendeltågsresenärer har inte haft någon rolig dag idag heller. Själv åkte jag inte pendeltåg idag, men kan ändå inte låta bli att ha åsikter om det hela :).

Förra året (2017) var det främst två stora saker som hände med pendeltågstrafiken i Stockholm:

  1. Citybanan öppnade i juni, som ger pendeltågen två egna spår från Stockholms södra till Stockholm Odenplan / Tomteboda.

  2. I och med den nya tidtabellen (T18) som började gälla den 10:e december 2017 gjorde SL i princip om hela upplägget för pendeltågstrafiken, bl.a med utökad "mellantrafik" och införande av så kallade "skip stop-tåg". Därtill införde man nya linjer, med fler varianter än förut.

Det nya linjenätet är rätt mycket mer komplext än tidigare, och för min egna del har jag ännu inte lärt mig det hela riktigt än. Men mina åsikter om det sparar jag till ett senare inlägg.

Dagens händelse

Så vad hände idag då? Redan runt fem-tiden på morgonen var det stopp för all tågtrafik förbi Stockholms södra. Enligt rykten som florerade redan runt klockan 7 var polisens bombgrupp på plats, vilket bekräftades först flera timmar senare (Aftonbladet, DN, SVT).

Först omkring fyra timmar senare, strax efter klockan 9, släpptes trafiken på igen. Men då hade SL (MTR) redan låtit all pendeltågstrafik (med undantag för Gnesta-pendeln) stå still i omkring 30 minuter. Alltså inte bara stopp vid Stockholms södra, utan jag har förstått det som att man lät alla pendeltåg stanna där de var, och helt enkelt antingen låta dem stå, eller börja köra dem mot depåerna. Exakt vad man gjorde är lite oklart. DN skrev:

Under en knapp halvtimme efter klockan 09 stoppades all pendeltågstrafik medan SL startade om systemen.

Medan StockholmDirekt skrev följande:

MTR valde att stoppa samtliga tåg som var i trafik.

– Vi gör det här för att det har blivit väldigt rörigt i trafiken. Våra trafikledare måste få koll på var någonstans alla tåg befinner sig och därför stannar vi all trafik under en kortare stund, säger Jesper Pettersson vid SL:s pressjour.

Ur ett lekmannaperspektiv känns detta dock lite konstigt. Man borde ha rutiner för (den ganska vanliga situationen) att det är stopp genom centrala Stockholm, och att man måste vända tåg innan (t.ex vid Älvsjö och Sundbyberg / Solna).

Strax efter att tågtrafiken kommit igång igen var bara fem pendeltåg i trafik i hela nätet, varav tre stycken på linjen till/från Gnesta.

Efter ett så långt stopp, och sedan ett totalstopp, kan man förstå att det tar ett tag att få igång trafiken igen.

Men MTR har det senaste året, och senast i mellandagarna (en händelse som kanske också är värd ett blogginlägg framöver) visat att de saknar förmåga att återställa trafiken efter större trafikhändelser.

Troligtvis har det blivit värre med det nya pendeltågsupplägget, där både de "saxade" linjerna och "skip stop-tågen" ställer till det. Men man kan också ifrågasätta om MTR har de verktyg och resurser hos exempelvis trafikledningen för att hantera trafiken när någon oförutsett sker.

Nu när jag skriver detta (kl 19:45), har det alltså gått mer än 10 timmar sedan stoppet hävdes och tågen började rulla. I nuvarande stund är endast 20 % av tågen i tid, och följande bild visar de tåg som var ute i trafik 19:47, med den största förseningen uppe på 60 minuter:

Skärmbild av beta.railit.se, SL-trafiken

Nu vore det såklart inte något problem med 60 minuters försening, om alla tåg var just 60 minuter sena. Då hade regulariteten ändå bibehållits, och resenärerna hade (med få undantag) påverkats i realiteten. Men tyvärr var så inte fallet under dagen.

Jag kan ha förståelse för att det blir lite stökigt då tågtrafiken genom central Stockholm stoppas. Men det måste vara möjligt att snabbt efter stoppet hävts få ordning på trafiken igen. Det är såklart en logistisk utmaning, med både tåg, lokförare och tågvärdar på fel plats. Men med tillräcklig reserv, och en trafikledning med resurser, verktyg och mandat att fatta beslut borde kunna reda upp det på någon / några timmar.

Det kan innebära att man vänder tåg tidigt, ställer in vissa avgångar och låter tågen gå i transport (utan passagerare) en viss bit för att få dem på rätt plats. Det kan av vissa resenärer uppfattas negativt att tåg kör förbi såklart, men att få systemet fungerande igen snabbt måste ändå ha prioritet. En dag som denna kan man t.ex kräva att alla förseningar ska vara borta när eftermiddagsrusningen börjar, vilket var långt ifrån fallet idag.

Man gör ju snarare tvärtom, då man sedan någon vecka tillbaka har börjat låta "skip stop-tågen" (eller "snabbtågen", som man kallar dem på sl.se), stanna på varje station vid stora trafikstörningar. Det kan man ju i och för sig förstå, då det annars kan bli orimliga väntetider för de som väntar på stationerna där snabbtågen bara kör förbi.

Dessa "snabbtåg" ingår dessutom som jag förstått det i omlopp med "vanliga" tåg (dvs, ett snabbtåg kan vid ändstation vändas till ett tåg på en annan linje, "vanligt" tåg). Förseningar på snabbtågen sprider sig därför även till de andra linjerna.

Den enda linje som är "isolerad" i omloppen är tydligen linje 44, och denna har ännu inte startat(!) pga personalbrist (och det var kanske en av anledningarna till att just den linjen drogs in; den kunde isoleras...). Trafiken är beställd av SL / Trafikförvaltningen, men MTR har inte personal nog till att köra den. Istället kör man ersättningsbussar för att avlasta de tåg som faktiskt går.

Samtidigt innebär det att dessa snabbtågen oundvikligen bara blir mer och mer försenade. Kombinera det med korta vändtider vid slutstationerna, så blir det omöjligt för dessa tåg att hämta in någon försening.

Tunnelbanan

MTR har ju annars fått till ganska bra rutiner när det gäller tunnelbanan. Mitt intryck är att man de senaste åren blivit bra på att återställa trafiken relativt snabbt efter stora stopp.

Nu är såklart tunnelbanan en annan, enklare typ av system:

Men man vänder också försenade tunneltåg i förtid betydligt oftare, för att få dem att gå i rätt tid "åt andra hållet". Vi kan ju spara exempel på detta till ett senare inlägg...

... och så pendeltågen

Vilket man inte verkar göra i pendeltågstrafiken särskilt ofta. Exempel från idag:

Tumba 14:43: Tumba kl 14:43

Tåg mot Södertälje, med bara 8 och 6 minuter mellan tågen. I stället för att vända t.ex det mittersta tåget i Tumba, så kör man alla tre i "karavan" ända till Södertälje centrum, för att sedan köra tillbaka dem i karavan mot stan senare igen. Men där mellan blir det stora luckor.

Apropå luckor, drygt en timme senare i Tumba, kl 15:52:

Tumba kl 15:52

Hela 42 minuter till nästa tåg mot Södertälje! Och detta när rusningstrafiken just börjar, nästan sex timmar efter att stoppet hävdes. För att därefter köra två tåg med bara några minuters mellanrum hela vägen till Södertälje. Och sedan blir det såklart stora luckor på väg in till stan igen.

Notera också meddelandet i rött (det andra av dem) om att trafiken står helt still förbi Stockholms södra. Man lade in ett meddelande om att stoppet var hävt strax efter klockan 9, men har uppenbarligen misslyckats med att ta bort det ursprungliga meddelandet. Det meddelandet står fortfarande kvar nu kl 21:15, alltså 12 timmar efter att det inte längre gäller(!). Det här med korrekt och uppdaterad information är tydligen inte lätt...

Andra skärmdumpar, bara för att:

Tumba, kl 19:28: Tumba 19:28

Älvsjö, kl 19:31: Älvsjö 19:31

Det kommer nog ta hela kvällen och till nattens trafikuppehåll innan alla tåg är i rätt tid. Just nu är hela 32 % av tågen i rätt tid. Kan ju hoppas att morgondagen flyter på bättre.

SL.se 21:35:

SL 21:35