blog.nicand.se

Något har hänt

Hej!

Något har hänt i år. Något som blev uppenbart förra veckan. Vädermässigt var väl veckan sisådär, det märks att hösten kommit på riktigt.

Måndagseftermiddagen bjöd på riktigt ösregn. Sedan har det också blivit kallare och kallare ju längre veckan lidit mot sitt slut. I både torsdags och fredags morse visade termometern hemma endast cirka 5 grader, och då gick jag inte heller upp särskilt tidigt.

En av flera saker som står ut från förra hösten är antalet elcyklar. Jag har nog aldrig sett så många elcyklar varje dag som jag gör nu. Eller som detta klipp från i fredags morse visar:

Fyra cyklar i rad. Inget ovanligt även en kylig fredagsmorgon i oktober. Men lägg märke till att alla dessa är elcyklar.

För bara ett, två år sedan var det ovanligt att ens se två (eller t.o.m en) elcykel på väg till jobbet. Ny går det inte en dag utan att jag ser åtminstone tre till fem stycken. Ibland, som här, flera på rad. Och ofta fler än så på hela min sträcka till jobbet.

Det märks även i cykelgaraget på jobbet.

Ett garage som för övrigt gjordes större för bara ett år sedan. Nu är det nästan fullt varje morgon om man kommer efter 08:30. Kvar finns de minst eftertraktade platserna, där man inte kan låsa fast cykeln i ramen. En del låser t.o.m fast cyklarna två och två:

Detta trots att man i somras anlade ännu fler ordentliga cykelparkeringsplatser utanför huvudentrén. Dessa blir nämligen också snabbt fulla numera. En del av dessa, foto taget 28/9:

En del av nya cykelställ vid jobbet

Tvärbanan åter i trafik

I måndags började också tvärbanan åter att trafikera hela sträckan, nu med möjlighet att åka ända från Sickla till Solna station.

Den har ju som bekant varit avstängd större delen av sträckan i flera månader fram tills nu. Det har inneburit att jag inte sett en endaste spårvagn (förutom en provkörning en gång) vid tvärbanepassagen i Marievik.

Men denna vecka har jag behövt stanna tre gånger. Och se, åter till i fredags:

Jag räknade till hela 35 cyklister totalt, inklusive några stycken bakom mig. 35 stycken! En fredagsmorgon med en temperatur på endast fem grader och mulet väder. En hel del var elcyklar, för övrigt.

Detta liknar faktiskt (en medelmåttig) dag i augusti eller maj.

(Men tänk om vi cyklister, precis som alla bilister på Södertäljevägen, kunde susa över tvärbanan och gångpassagen vid Marievik på några meters höjd istället. Så många konflikter vi skulle slippa...)

Eller som följande bild från Christian Gillinger visar:

Sommarköer vid Strömbron

Nästan sommarköer vid Strömbron. Men det är från i onsdags. 4:e oktober, mellan 5 och 6 plusgrader.

Eller vad sägs om detta pärlband på Långholmsgatan (efter Hornstull) och Västerbron? Filmat av Krister Isaksson den 28:e september:

Det är ju galet mycket cyklister för att vara den här årstiden. Mycket bra att Västerbron är enkelriktad även för cyklister (till skillnad mot Liljeholmsbron än så länge, tyvärr).

Fint även om det är höst

Även hösten kan bjuda på väldigt fina morgnar. I onsdags till exempel möttes vi Västerbrocyklister av en fin regnbåge:

Till sist

Att påstå att folk bara cyklar juni, juli och augusti stämmer än mindre idag (om det någonsin har legat någon sanning i det). Vi får väl se hur det här står sig kommande veckor, men att vara "ensam" på cykelbanorna i oktober verkar man behöva vänja av sig med.

Ska bli spännande att se hur det blir i vinter. Ger folk upp så fort snön kommer? Eller håller det här i sig?

Här ska vi också slå hål på en myt som sprids i många tidningsartiklar, och det handlar om hastigheten. Många tror att vi nu måste bygga "snabbare" cykelbanor eftersom det blir allt vanliga med elcykel. Men en elcykel får rent lagligt endast ge assist upp till 25 km/h. Cykeln får såklart rulla snabbare än så, men då får inte motorn längre hjälpa till.

Eftersom en elcykel i allmänhet är lite trögare att cykla på en än "vanlig" cykel (beroende på motor, extra vikt från batteriet etc) så är min erfarenhet att de väldigt sällan kommer upp i hastigheter över 25 km/h.

Vana pendlingscyklister på "vanliga" cyklar ligger dock inte sällan i hastigheter runt 30-35 km/h.

Det kan mycket väl vara så att elcyklarna höjer medelhastigheten bland alla cyklister. De ger även möjlighet till både "otränade" och de som inte vill behöva duscha / byta om på jobbet att faktiskt ta cykeln även fast man har runt milen (eller t.o.m längre än så) till jobbet.

Vi måste såklart ha cykelbanor anpassade efter att cyklister håller väldigt olika hastigheter. Men det är inte primärt orsakat av elcyklar. Men såklart, om folk tror det och det i förlängningen får allt fler att inse behovet av detta, så är det kanske bara bra?