Hej Citybanan!
Hej Citybanan!
Det här är egentligen till största delen ett inlägg jag nästan skrev klart redan den 26:e mars i år. Sen har det blivit liggandes fram till nu.
För dagen innan, lördagen den 25:e mars gick nämligen "Stockholm Tunnel Run Citybanan" av stapeln. Omkring 27 000 deltagare kom till start, och det skedde en start varje kvart i stort sett hela dagen. Jag var en av dessa deltagare och startade 10:15.
Loppet mätte cirka 7,6 kilometer, varav 6 kilometer i tunnel. Starten gick vid Karolinska i Solna, och först delen av loppet gick inne på området vid Karolinska Institutet. Då servicetunneln i Citybanan, vilket var den tunnel loppet gick i, är ganska smal så behövdes nog denna slinga först för att sprida ut löparna.
Några rekordtider var det inte att räkna med, dels för att banan var ganska kuperad (med lutningar på mellan 13 och 14 % på sina håll) och för att det var trångt. Jag startade ganska långt bak i startledet, och i början blev man tvungen att gå på vissa ställen. Men det var kul ändå!
Invigning av Citybanan
Idag, den 9:e juli, invigs så Citybanan på riktigt. Och imorgon kommer pendeltågen vid "centralen" att angöra den nya stationen Stockholm City som är placerad under plattformarna till tunnelbanans blåa linje på T-centralen.
Den gamla stationen, Stockholms central, kommer nu endast att angöras av andra tåg än SL's pendeltåg. (Förutom de allra första tågen i morgon bitti, mot Uppsala och Märsta, som just imorgon kommer utgå från Stockholms central).
Karlberg stängs, och ersätts av Stockholm Odenplan, vilket möjliggör enkelt byte mellan pendeltåg och tunnelbanans gröna linje även där.
Loppet
Började bra. Mycket köer, och så träningsvärk från ett pass i torsdags, men det gick över snabbt :).
Till slut kom vi ner mot mynningen av servicetunneln vid Karolinska:
Dagen till ära hade man smyckat ut tunneln på olika sätt och med olika "happenings". Bl.a en kör:
Och nog märktes det när vi sprang under Adolf Fredriks Kyrka:
Under vattnet
En fisk på väggen gjorde oss uppmärksamma på att vi sprang in i sänktunneln under Söderström:
Och på andra sidan kände jag faktiskt igen mig! Till höger ansluter en servicetunnel upp till Söder Mälarstrand:
Genom den hade Trafikverket visning av byggprojektet den 13/5 2012. Minns du det Andreas? Vi köade rätt länge...
Nästan fem år sedan alltså. Då såg det ut så här:
Och här ser vi båda tunnelrören:
Vid Tunnelrun sprang vi alltså i det vänstra tunnelröret (från kameran sett, alltså den smalare servicetunneln). I det högra röret låg redan järnvägsspåren klara.
En närmare bild från 2012 på servicetunneln som vi spran i:
Hammarbyterritorium
Strax därefter närmade vi oss Bajenland, vilket såklart hördes på musiken:
Kanske inte så konstigt eftersom Midnattsloppet (Hammarby IF) var medarrangör till detta lopp (med Lidingöloppet som huvudarrangör).
När vi sedan passerade 7 km-skylten var det bara cirka 600 meter (uppförsbacke) kvar.
Och kort därefter tog batteriet i min telefon slut.
Stockholm Odenplan
Självklart sprang vi också förbi den nya stationen Stockholm Odenplan också. Det var även där nere man hämtade ut sina nummerlappar innan start.
Jag slogs av hur stor stationen är, där den ligger nere under gröna linjen.
Stor skillnad mot den 10:e oktober 2010, då Trafikverket visade det pågående arbetet vid just Odenplan, och jag hade vägarna förbi. Då såg det ut såhär:
Nästan sju år sedan alltså... Så här såg det när jag hämtade ut nummerlappen 2017:



Trafikverket har även visat upp Stockholm Odenplan närmare färdigställandet, men de bilderna tänkte jag bespara er för idag :).
Till sist
Nu har vi sprungit i Citybanans servicetunnel. Tänk om man i framtiden kunde göra det till en kombinerad service- och cykeltunnel. Det har faktiskt funnits förslag på det, och åtminstone en tidig utredning har gjorts.
Det blev ett "nja" från den, som Mitt i skrev i april 2016. En av utmaningarna är så klart de bitvis branta lutningarna, men det borde kunna gå att ordna också.
Med denna "cykeltunnel" skulle cyklisterna få en snabb genomfört från Södermalm till Vasastan och Solna. Till skillnad från bilister som t.ex kan välja på E4 eller Söderledstunneln/Centralbron genom stan så har cyklisterna inte särskilt mycket att välja på.
Att korsa innerstan från söder till norr innebär i princip ett fåtal alternativ att välja på som cyklist:
- Västerbron och Sankt Eriksgatan (där den senare är ganska usel ur ett cykelperspektiv).
- Skanstullsbron och Götgatan och Götgatsbacken. Götgatsbacken har det skrivits mycket om. Här har man lagt ett regionalt pendlingsstråk som trafikeras av 10-tusentals cyklister en vardag mitt genom ett gångfartsområde med uteserveringar m.m.
- Genom Gröndal (också ett av områden med rätt dålig cykelinfrastruktur) och vidare på Essingebroarna utmed Essingeleden.
En tunnel skulle också ha uppenbara fördelar på vintern.
Tänk om man sedan kunde göra om servicebron på nya Årstabron (pendeltågsbron) till en renodlad cykelbana. Då skulle man kunna få ett sammanhängande stråk med hög framkomlighet och utan "konfliktytor" med fotgängare och annan trafik ända från Ålvsjö via Södermalm till Solna.
Visst skulle detta kosta, men stora delar av infrastrukturen (tunneln och bron) finns ju redan på plats. Enligt artikeln i Mitt i skulle det kosta mellan 30 och 100 miljoner kronor att göra servicetunneln redo för cyklister.
Det är mycket pengar, men vi kan sätta det i perspektiv också till andra stora infrastrukturprojekt:
- Enbart konsten(!) i Norra Länken kostade 50 miljoner kronor (enligt SVT)
– Tanken med de här konten och gest är att man vid trafikplatserna ska känna igen sig och att det ska vara lite trevligare att färdas i tunneln. Med tanke på den kulturmiljö som finns ovan våra tunnlar så tycker jag att vi måste bidra vi med, säger Tor Thomassen, projektledare för installationer vid Norra länken.
- För konsten i Södra Länken öronmärktes 18 miljoner kronor, enligt SvD
Eller för att jämföra med ett annat stort pågående infrastrukturprojekt här i området; Förbifart Stockholm.
För 100 miljoner kronor får man ca 76 meter förbifart (!) (räknat i 2009 år prisnivå, utifrån kostnaden 27,6 miljarder och sträckan 21 km).
Men det finns de som hävdar att Förbifarten i realiteten blir mycket dyrare än så. Bl.a visar en uträkning från Riksdagens utredningstjänst att den verkligen kostnaden, med räntor etc, blir närmare 45 miljarder kronor enligt DN.
Och med en kostnad på 44,7 miljarder kronor skulle våra 100 miljoner kronor endast ge oss knappa 47 meter förbifart.
Nu är det såklart att dessa 100 miljoner endast är kostnaden utöver de pengar som redan lagts ner på Citybanan, men poängen är att 100 miljoner kronor ändå är relativt lite pengar för en så stor förbättring.
Man måste inse att bra cykelinfrastruktur också kostar pengar.
Vad konsten kommer kosta i Förbifarten har jag inte lyckats hitta någon uppgift på.
Konsten i just Citybanan verkar ha gått på 40 miljoner kronor, enligt DN. Av bilderna att döma ser det snyggt ut!