blog.nicand.se

Vallar vid Brännkyrka brandstation

Hej!

Jag skriver detta korta inlägg med anledning av det svar jag fick på ett klagomål som jag skickat in till Stockholms stad.

Anledningen till klagomålet (ärendenummer SY1701042229XCD) var upplogning av snö från "bilkörbanan" upp på det prioriterade cykelstråket vid Brännkyrka brandstation. Se mer av bakgrunden längre ner.

Nu går vi istället rakt på sak och ser hur det såg ut på den nämnda sträckan den 4:e och 5:e januari. Först ett utdrag ur stadens PDF som visar de "högst prioriterade" cykelstråken. Jag har själv lagt in den blåa punkten som visar den nämnda platsen:

Karta över cykelstråken runt Brännkyrka brandstation med omnejd

Då det sedan några månader tillbaks grävs ner en kraftledning under gång- och cykelstråket på norra/västra sidan om E4'an (cykelbanan är helt uppgrävd) så omleds den trafiken till den södra sidan (alltså via den blåa punkten). Gång- och cykeltrafiken utmed alla dessa markerade sträckor (även via den blåa punkten) är dubbelriktad.

Först onsdag morgon. Klockan har precis passerat 08:00:

Traktorn har precis plogat trottoaren på Elsa Brändströms gata. Tack! Det sopsaltade stråket ser också bra ut vid brandstationens julgran, men sedan kommer då den hårt packade decimeterhöga snön. Den ser ut att vara upplogad från "bilfälten" efter att cykelbanan har sopsaltats.

En liten smal remsa längst till höger finns, mycket tack vare att den blivit upptrampad / uppkörd.

Hem sent på kvällen (klockan har nog nu passerat 18:45) är det ännu sämre:

Nu går det faktiskt knappt att komma fram på cykeln uppför. Bitvis får jag gå / sparka på med foten. Till slut ramlar jag också.

Hoppas att det ser bättre ut på torsdag morgon. Nu passerar jag cirka 07:30:

Ingen bättring, och det är sämre än morgonen innan. Stora hjulspår syns i snön. Om det är någon plogbil eller annat fordon som varit uppe på cykelbanan vet jag inte...

Notera hur fint det är sopsaltat både före och efter detta parti. Perfekt! Men varför ska det vara så ojämnt utfört? Och borde inte detta stråk ha körts på dessa 24 timmar som passerat?

Till slut så, hemfärd torsdag eftermiddag. Klockan är cirka 15:10:

Så det tog troligtvis mer än 24 timmar innan snön som plogades upp från "bilfälten" togs om hand. Detta på ett stråk som är utpekat som ett "pendlingsstråk" (som det finns cirka 38 mil av i Stockholm). Och där man från staden hävdar att snöröjningen ska köra innan både förmiddags- och eftermiddagsrusningen, och oftare än så om nödvändigt.

Jag har svårt att tro att det faktiskt skett här, men jag motbevisas gärna.

Bakgrund

Så här löd delar av det (inskickat på kvällen den 4:e januari):

Det prioriterade, sopsaltade cykelpendlingsstråket i höjd med (nedanför) Brännkyrka brandstation var ypperligt sopsaltat i morse.

Däremot verkar det som att det hade plogats upp rejäla snömängder från "bilbanan", vilket på en sträcka av cirka 30-50 meter hade gjort att det låg tung snö, cirka 10 till 25 cm djup.

Att köra om gående eller möta andra cyklister var inte att tänka på.

Så här var det runt 08:00 i morse, och även runt 19:00 på kvällen. Någon snöröjning verkar inte ha utförts under denna tid.

Hur ofta / snabbt ska detta stråk snöröjas?

Tro't eller ej, men jag fick ett "svar" redan dagen efter:

Hej Niclas,

Tack för din synpunkt!

Vinterväghållningen på de prioriterade cykelstråken sköts med en maskin som borstar bort snön och sprider samtidigt en saltlösning på cykelbanan som håller asfalten isfri. Sopsaltningsmetoden används effektivt ned till -8 grader. Vid lägre temperaturer eller vid exceptionella väderförhållanden används traditionell snöröjning med plogning och sandning eller isrivning tills det blir mildare väder.

Med den frekvens som maskinerna hanterar de utvalda cykelbanorna så kör de två gånger per dygn, man försöker köra innan rusningstiderna på förmiddagen och eftermiddagen, och på helgerna kör man en gång. Man kör mer om behöv uppstår så är framkomligheten är god. Så klart kan det alltid förekomma avsteg (typ extremsnöfallet som kom i början på november) men utgår vi från normalvinter så ska nätet vara farbart.

Vi känner till problemet, att när de plogar körbanan så kommer den upp på cykelbanan. Det är en diskussion som vi har med våra entreprenörer för att kunna lösa problemet och kartlägga var det sker.

Här kan du läsa mer om de prioriterade cykelstråken: http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla/Underhall/

Vänligen notera, det är flera handläggare som besvarar inkomna ärendena och därför är det inte möjligt att ha en vidare kontakt med en enskild handläggare. Har du ytterligare frågor i det här ärendet använd även fortsättningsvis stadens Tyck till-funktion.

Med vänlig hälsning
XXX
Handläggare, Stadsmiljö, Trafikkontoret


Notera särskilt:

Med den frekvens som maskinerna hanterar de utvalda cykelbanorna så kör de två gånger per dygn, man försöker köra innan rusningstiderna på förmiddagen och eftermiddagen, och på helgerna kör man en gång. Man kör mer om behöv uppstår så är framkomligheten är god

Och så har vi:

Det är en diskussion som vi har med våra entreprenörer för att kunna lösa problemet och kartlägga var det sker.

Så, här bjuder jag på en sådan utsatt plats!