Att ta sig fram
Hej!
Vi fortsätter på temat snökaos och framkomlighet från förra inlägget. Det gällde ju att ta sig hem på onsdag förmiddag också.
Det hade visst snöat rejält på natten. En kollega som cyklar från Bergshamra gav på morgonen upp vid Universitet, och tog tunnelbanan istället. Inte för att det var dåligt röjt från Bergshamra (för det var det inte), utan det är istället de sträckor som Trafikverket ansvarar för som är problematiska. I detta fall var det cykelbanan utmed Roslagsvägen som det tog stopp på. Den delen har tydligen varit under all kritik dessa dagar, och varit totalt oframkomlig.
E18/Roslagsvägen är för många det enda rimliga alternativet att ta sig från norröver in till city. Och vad hjälper det att kommunerna gör sitt bästa för att hålla prioriterade cykelstråk öppna (exempelvis Danderyd har tydligen lyckats riktigt bra!), när Trafikverket på sina delar fullständigt struntar i det?
Denna sträcka har varit ett återkommande ämne i Facebook-gruppen Cykla i Stockholm. Krister Isaksson har sammanfattat det bra i sitt egna blogginlägg Cykeltrafik - något Trafikverket fullständigt skiter i. Ta en titt på bilderna där!
Vi ser t.ex totalt mellan 7 och 8 filer för "motortrafik", perfekt snöröjda. Och sedan har vi en extremt smal remsa för resten (gående och cyklister, åt båda håll). Inte plogat på flera dagar!
Men det är klart, när den högst ansvarige (infrastrukturministern) upprepat säger att cykling främst är kommunernas ansvar kanske det inte är så konstigt att det statliga Trafikverket inte tar hand om sina egna, prioriterade cykelstråk?
Nacka kommun har ju tröttnat på Trafikverket, och från och med i år har de på eget initiativ fått ta över ansvaret för snöröjningen av gång- och cykelbanorna på Skurubron. Detta för att slippa situationen förra året, då Nacka sopsaltade gång- och cykelbanorna på båda sidor om bron väldigt bra, medan Trafikverket inte ens brydde sig om att snöröja dessa delar på bron.
Tänk om det också vore så väl att cykelbanan utmed Roslagsvägen enbart hade drabbats av det direkta snöfallet? Kanske hade det inte varit lika farligt då? Men se, det räcker inte. Självklart ska all snö från de fyra närmaste filerna för motortrafiken plogas bort någonstans. Och vad passar då inte bättre än att lägga all denna snö på gång- och cykelbanan?
Det hade kanske varit okej, om man samtidigt ser till att ploga cykelbanan direkt efter.
Med fyra filer åt ena hållet för motortafiken, och en smal fil åt båda håll för både gång- och cykeltrafik. Varför då inte använda en av de fyra filerna som snöupplag tills man hinner få bort snön? Dessa dagar har ju biltrafiken ändå inte varit särskilt intensiv.
Istället får cyklister och gående "vada" i decimeterdjup, smutsig snö i mellan två och tre kilometer för att kunna ta sig fram (till och från jobbet).
Först på fredag eftermiddag (!) plogas gång- och cykelbanan. Där ser man också hur oerhört smalt det är. Och alla som skrikit på Facebook de senaste dagarna om att cykeltrafiken har blivit prioriterat framför allt annat kan ju ta en titt på denna bild från http://www.trafiken.nu:

Hur det då gick att ta sig hem för min del? Jodå, över förväntat faktiskt! Start cirka 12:00 från Gjörwellsgatan, hemma cirka 45 minuter senare. Men det var utmanande, och bra benträning :).
-
00:50 Gjörwellsgatan. Moddigt. Det fungerar så bra underlaget är hårt, men när det sedan blir decimeterdjup mjuk modd är det "kört".
-
02:43 Lokalgatan vid Västerbroplan. Ej snöröjd. Får gå en bit. Där det är hårda bilspår går det faktiskt att cykla.
-
04:00 Upp för Västerbron. Till vänster en av många "övergivna" bilar. Det går bra att cykla upp en bit, men sedan blir jag tvungen att gå. Har man väl stannat är det oerhört svårt att komma igång igen. Detta då jag måste starta "stående" när det är uppförsbacke, och det innebär att det inte finns någon tyngd på bakhjulet, och utan fäste spinner det bara.
-
06:52 En buss! "Ej i trafik" dock...
-
08:47 Västerbron. Äntligen plant, så nu kan jag börja cykla igen. Rätt så ojämt underlag, men det är rätt jämt ute till vänster mot snövallen där det inte hunnit bli upptrampat ännu.
-
12:30 Långholmsgatan. Den smala passagen utmed vägarbetet har inte skottats allt. Precisionskörning igen!
-
13:26 Hornstull. Cykelbanan ännu inte röjd här heller. Omöjligt att cykla, blir till att leda cykeln. Borde ha tagit körbanan istället...
-
15:31 Kurvan upp mot Liljeholmsbron. En "övergiven" ledbuss. Går att cykla en bit, men sedan blir jag tvungen att gå tills det blir nedförsbacke igen.
-
18:05 Liljeholmsbron. Möjligt att cykla nerför, även om det är rejält vingligt i början :).
-
19:05 Liljeholmsbron. Jag är inte ensam cyklist! Trafikljuset direkt efter är ett av mina favoriter. Det känner av mig som cyklist även en dag som denna.
-
19:30 Liljeholmen. Nu börjar det likna något. Här verkar det ha blivit plogat/sopat under de senaste timmarna, och det är inga större problem att ta sig fram.
-
20:38 Liljeholmen. Trafikljuset här var inte med mig idag. Med tanke på snövallen blir det att sträcka sig en hel del för att nå "knappen". En stolpe i mitten verkar ha blivit påkörd i halkan.
-
23:00 Södertäljevägen, backen upp från Liljeholmen. Om möjligt ännu bättre plogat här. Ytterligare två "övergivna" bilar.
-
27:12 Nioörtsvägen, Midsommarkransen. Här brukar det vara tomt med bilar på dagarna, men nu verkar de flesta ha lämnat dem hemma. Det syns att det snöat en hel del.
-
29:00 Essingeleden. Näst intill stillastående norrut.
-
31:40 Västbergarondellen. Bar asfalt! Det fina med sopsaltningen. Underbart! Nu blir det nästan samma hastighet som på sommaren utan problem.
-
36:20 Bron över E4/E20. Stannar och kollar hur det går nere på stora vägen. Rullar på, men väldigt sakta i vissa filer.
-
36:20 Brännkyrka brandstation. En långtradare med släp har fastnat i rondellen, och korkar igen biltrafiken helt. Tvä bärgningsbilar i närheten. Här kommer jag också ifatt sopsaltaren, som får tillfället dock hade en plog monterad istället. Vintercyklistens bäste vän!
Fortsätter sedan på Elsa Brändströms gata efter en annan cyklist. Moddigt och slirigt i början, men när jag väl kommer in på hårt packad snö i ena hjulspåret går det för det mesta bra.
Sista biten hem är också väldigt moddig, och det blir till att gå stora delar av backen upp (t.ex vid 42:30)
Jag ångrar att jag inte tog mig över staketet och tog "bilfälten" på både Västerbron och Liljeholmsbron. Det kan knappast bli mer legitimt än en dag som denna, och inte heller var det särskilt mycket trafik där heller. Det hade nog sparat mig nästan 15 minuter totalt, och då hade jag varit hemma på i alla fall 35 minuter. Inte så fy skam, då det i sommarväglag brukar ta mellan 23 och 28 minuter (lite beroende på trafikljusen och eventuella "köer").
Missuppfatta mig inte nu. Jag har inga förväntningar på att "lokalgatan" hemma ska vara plogad direkt, och inte heller varje liten cykelbana. Däremot hoppas jag att de få milen cykelbanor som är utpekade som "prioriterade pendlingsstråk" (den högsta klassningen en cykelbana kan ha i Stockholm) ska underhållas väl.
Gång på gång kan jag också se hur södra närförorterna klarar att hålla cykelbanorna rena, medan innerstaden misslyckas totalt (Liljeholmsbron och Västerbron). Vad beror detta på?
Till sist
Bara för att fortsätta på ämnet Trafikverket och Nacka kommun. Trafikverket har inte enbart ansvar för snöröjning på "sina" egna cykelbanor, utan även för grusupptagningen på våren. Rullgrus är, har jag för mig, den vanligaste orsaken till de singelolyckor cyklister råkar ut för på våren.
Därför är det oerhört viktigt att farligt grus tas upp snabbt på våren när vintern är över.
En annan sträcka gång- och cykelbana som Trafikverket ansvarar för i Nacka är den utmed Ältavägen. I våras ville Trafikverket inte alls ta bort detta grus i rimlig tid, och Nacka kommun ansåg sig tvungna att lösa det på egen hand (bild från inlägg på Facebook):

Allt väl då? Hah, nej då. Vad tror ni hände dagen efter?

Eller som Krister Isaksson skrev i och med detta:
Hahaha, idiotins ansikte - det måste vara Trafikverket. De tänker inte sopa gc-vägen längs Ältavägen. Så Nacka kommun griper in och tar ansvar och sopar den. Några timmar efter att Nacka har sopat gc-vägen kommer Trafikverket dånade med sopmaskiner - på körbanan självklart. Och var ser de till att en del av gruset från körbanan hamnar? Självklart på den nysopade gc-vägen!
En annan kommenterar:
Enl uppgift har entreprenör brustit i rutin i samband med bortagning av snöstörar och kommer att åtgärda detta natten mot fredag.
Kommunerna (Stockholm, Nacka, Danderyd, Botkyrka m.fl) ska ha en stor eloge för det arbete de utför för oss gående och cyklister, även på sträckor som egentligen är Trafikverkets ansvar. Det kan inte vara lätt att bli motarbetad av staten på detta vis...