Case: Tumbavägen
Hej!
Nyss hemkommen från middag i Tumba, och jag tänkte på förekommen anledning införa en ny typ av bloggpost.
Detta är mitt första så kallade "case"-inlägg. Ett inlägg som handlar om ett specifikt fall / plats / situation. Då kan jag även uppdatera detta inlägg om något skulle ske.
Det jag har reagerat på idag är tre avstängningar / omledningar på den kombinerade gång- och cykelbanan utmed Tumbavägen. Jag själv anser att dessa avstängningar är undermåliga, och att en av dessa dessutom är rent farlig (plats 3, se nedan).
En karta som visar de tre platserna som jag tar upp nedan:

Ditresan (mot Tumba) skedde i dagsljus, medan hemresan skedde i mörker och regn. Jag har själv ett bra cykellyse, vilket jag hoppas syns i filmerna nedan. Det hjälper dock inte alltid om avstängingarna är dåligt skyltade.
Plats 1
Låt oss börja vid korsningen vid Sibylla / Brandstationen. Det är det första hindret jag möts av, och jag väljer snabbt att ta "bilutfarten" från Sibylla istället. På andra sidan står dock också staker tvärs över gång- och cykelbanan, utan information om alternativ väg. Jag funderar på om gång- och cykelbanan är avstängd hela vägen, eller om staketen bara står där "för att". Ska jag ta någon annan väg? Till slut åker jag vidare, trots staketen.
På vägen hem vet jag ju såklart hur det ser ut. När jag dock passerat korsningen, och sedan vänder om tillbaka, ser jag att två av tre staket står åt "fel håll", så det är endast reflexerna från ett av staketen som faktiskt syns.
Här skulle jag önska någon information om vägen faktiskt är avstängd, eller om man bara ska "köra runt". En liten stig av grus vid sidan om finns, men jag blir ändå fundersam.
Jag förstår inte heller varför man ska hindra infart på gång- och cykelbanan då det endast är refungen mitt i korsande vägen som verkar vara under arbete.
Plats 2
Korsningen Tumbavägen och Vreta Gårdsväg. Hår står ytterligare staket över hela banan. Denna gång finns t.o.m omledning, med skylten "Gående hänvisas ->". Ingen information om vad jag som cyklist ska göra dock. Ska jag följa omledningen för gående? (av erfarenhet vet jag att det ofta är så det är tänkt, men inte alltid). Eller ska jag svänga vänster och ta "bilvägen" istället?
Jag bestämmer mig för att svänga höger och följa omledningen för gående. Där möts jag av en pil som pekar höger, men det är ju uppenbarligen fel. Det är såklart till vänster jag ska svänga.
Och så hem då. Samma sak från andra hållet. Ska jag svänga höger ut på "bilvägen"? Eller vänster och följa den tillfälliga grusvägen? Att man inte kan kosta på sig skyltar som anger var man cyklist ska köra tycker jag är dåligt, men tyvärr alltför vanligt.
Plats 3
Korsningen Tumbavägen / Lilltumbavägen. Nästan samma visa här, men inte riktigt. Istället tycker jag faktiskt att denna avstängning är direkt farlig med hög olycksrisk.
Möts av staket, och en lucka mellan staketen. Tyvärr visar det sig att det mittersta staketet står tvärs över den asfalt som finns kvar, och där jag faktiskt skulle kunna köra. Vid luckan mellan staketen däremot är det en ny refug under uppbyggnad, med höga kantstenar som effektivt skulle fälla mig om jag fortsatte där.

Hur kan man sätta staket över den lilla farbara remsan, men lämna öppet där man satt upp höga kantstenar!?
Riskerna med dessa blir än mer uppenbara under hemfärden, i mörker och duggregn:
Det ena staketet (det som står tvärs över den farbara remsan) har reflex endast åt andra hållet. Ytan mellan staketen är ju som vi nyss sett inte alls farbar, med grå kantsten mot svart asfalt. En kombination som syns extremt dåligt i mörker, och extra dåligt i motljuset från lyktstolpen en liten bit bort.
För en cyklist med svagare lampor (vilket är väldigt vanligt) syns de förmodligen ännu sämre.
När jag ser filmen i efterhand blir det också uppenbart vad staketen har för funktion. De två staketen till vänster respektive de två till höger (som bildar två "kilar") är till för bilarna. De har reflexer som är rätt riktade för bilisterna, och hindrar dem från att köra på refugen.
Sedan finns det ett staket kvar. Och det står över den remsa asfalt som cyklisterna och gående skulle kunna utnyttja, och med reflexer åt endast ett håll. I övrigt finns det inga staket, inte ens för att hindra någon cyklist att råka korsa de upphöjda kantstenarna. Det är faktiskt så att när jag kommer från Tumba-hållet så är inte någon reflex alls från staketen "riktade" mot mig.
Fem staket. Fyra riktade mot biltrafiken. Ett åt cykeltrafiken, men bara åt ena hållet. Från hållet jag kom ifrån nu möts jag inte av en enda reflex...
Felanmälan
Jag cyklar inte denna sträcka särskilt ofta, och vet inte hur långe det har sett ut såhär. Jag har dock precis skickat en felanmälan till Botkyrka kommun, med hänvisning hit. Återkommer här om jag får något svar.
Godnatt.
Uppdatering 2016-11-01
I lördags (29/10) passerade jag denna väg två gånger, en gång i dagsljus och en gång senare på kvällen i mörker. Här är några korta filmklipp från denna dag.
Plats 1
Ingen skillnad alls egentligen. Fortfarande avspärrat tvärs över:
Och så senare på kvällen, i mörker:
Plats 2
Vid Vreta Gårds väg hade ena staketet vält när jag passerade. Antingen har någon knuffat ner det, eller så har det lagt sig pga vinden. Jag reste på det igen, och flyttade det lite närmare det andra så det stod på jämn mark:
Åtminstone så pekade omledningspilen när man svängt höger i bild åt rätt håll.
Och så i mörker. Båda staketen står fortfarande upp. Alla staket har reflexer åt båda håll:
Plats 3
I korsningen Tumbavägen / Lilltumbavägen har det nu kommit tung avstängning i form av betong för bilarna. I övrigt endast ett staket med reflex när man kommer norrifrån, som inte täcker ytan till vänster där det nu blivit en liten grop och sedan ett betongblock.
Från andra hållet (i slutet av filmen) är det också endast ett staket, med reflexen felvänd. I övrigt har man satt upp plastband tvärs över:
Och i mörker. Ett litet längre klipp som visar platsen från båda hållen. I slutet av klippet ser vi platsen på två olika avstånd, och även en liten stund med cykellampan avstängd:
I början av klippet blir det tydligt att det enda staketet med reflex står lite snett. Det är inte direkt tydligt om man ska köra till vänster eller höger. Betongblocken till vänster i bild saknar reflexer.
Vid 0:35 i klippet ser vi hur dåligt plastbanden syns. Stor skillnad mot riktiga reflexer. Staketet till höger i bild har reflexen vänd åt andra hållet. De enda riktiga reflexer som syns här står antingen på andra sidan eller ute i bilarnas körbana.
Från 1:45 ser vi avstängningen på lite längre håll. Återigen syns endast reflexerna på andra sidan och ute i bilarnas körbana. Plastbanden syns inte alls här.
Vid 1:55 provar jag att släcka cykellampan. Rent generellt är det väldigt mörkt på cykelbanan här. Gatlysena som finns står på andra sidan Tumbavägen, och lyser upp bilarnas körbana tydlgit. Ljuset når dock knappt in över cykelbanan. Därför blir det ju ännu viktigare att faktiskt ha reflexer på hindrena i cykelbanan / på cykelpassagen.