Polisen: Det har blivit en turistattraktion
Hej!
Tillbaka till Slussen igen. En del av mig vill bara skrika ut "det räcker nu!". Sluta innan det sker någon olycka! Hur långt måste man egentligen gå?
Det handlar förstås om förbudet för bilister att köra Skeppsbron från/till Munkbroleden vid Slussplan.
Och därför varnar jag redan på förhand om ett kanske lite extra gnälligt inlägg denna gång.
Jag skrev om detta när förbudet infördes, och innan den stora ombyggnaden av Slussen satte igång i Man blir förbannad
Senare när ombyggnaden började och vi blev hänvisade till den västra bron i Idag blev jag kallad cyklistjävel (tredje videon uppifrån). Man hade då infört flaggvakter.
Och sedan i Tillbaka till vardagen. Och Slussen. Då hade man insett för länge sedan att förbudsskyltar och flaggvakter inte räckte. Så nu hade man byggt spårviddshinder på platsen.
Och i Spårviddshinder kan ge punka om hur bilister trotsar (!) spårviddshindrena, och ibland får punka. Och således stoppar upp all trafik under en tid.
Förra fredagen postade Polisen Södermalm ett inlägg på Facebook. Där skriver de bland annat:
Arbetsfordon och SL:s trafik har haft stora bekymmer med framkomligheten och säkerheten då mängder av obehörig trafik kör över Slussplan. Trots flertalet förbudsskyltar, flaggvakter och poliser på plats har en ny publikattraktion uppstått: Bil-gladiatorspel. Vilka bilar överlever mötet med spårviddshindrena?
Och de fortsätter:
Vi poliser skriver böter på de syndare vi hinner med men bakom ryggen på oss hör vi flera gånger per timme hur bilar går sönder i däck, plåt och underrede sedan man utmanat ödet. Vi ser också applåderande skaror av häpna men roade turister...
Så, jag tillhör den skara som inte kunnat låta bli att ta lite pauser och beskåda skådespelet här. Applåderar gör jag dock inte, men hela platsen ger möjlighet till intressanta betraktelser i mänskligt beteende, både bland bilisterna och de som tittar på.
De flesta vid sidan försöker faktiskt vinka "stopp" till de som ändå försöker köra över hindrena. Andra ropar "kom igen då, det blir bra på film!".
Så, vad blir nästa steg? Jo, spårviddshinder räckte ju inte. Man kunde köra vid sidan om visade det sig. Jag gjorde följande observation förra helgen och lade ut den på Youtube och som ett exempel i en tråd på Facebook. Cyklistbloggen plockade upp och skrev ett eget inlägg på Facebook, och i skrivande stund har klippet 929 visningar på Youtube. Filmen finns även direkt här under:
Först lite avvaktande, men bilisten forcerar sedan de orangea "gummistolparna" och kör rakt ut på cykelbanan. Och när den ändå är i farten kör den ut på Munkbroleden mot rött. Varför bry sig om rödljus när man redan brytit mot flera andra trafikregler innan?
Som cyklistbloggen skrev i sitt inlägg:
När vi träffade Slussenprojektet innan sommaren passade vi på att propagera för de röda gummistolpar de till och från använt för att göra det lite tryggare för cyklisterna. Då fick vi svaret att de visserligen verkade uppskattade av cyklisterna, men att de krävde mycket underhåll eftersom de kördes ner hela tiden. Vi tyckte det lät märkligt, de är ju rätt tydliga både till färg och med reflexer. Men det hjälper ju inte när det sker medvetet.
Annat exempel, filmat och postat av Ted Herngren:
Vill ju inte riskera bilen på spårviddshindret, så varför inte köra upp på den (rätt så höga) cykelbanan, mot rekommenderad körriktning, och sedan in på gångdelen och ut på övergångsstället. Bara man slår på varningsblinkers så är allt okej, eller hur?
Ett annat exempel från mig själv. Kör en blir det lätt hänt att andra följer efter:
Första bilen. Skyltproduktion. "We love signs". Men inte så länge det handlar om trafikskyltar som anger förbud kanske?
Ungefär därifrån jag filmar körde bilen från Teds film upp på cykelbanan, och den höll alltså sig till vänster i bild upp till övergångsstället. Tur att det inte kom några cyklister då!
Ser ni någon skillnad i hur det ser ut kring spårviddshindrena mellan den första och de två andra filmerna förresten? Jo, bara några dagar efter att den första filmen togs byttes de orangea "gummistolparna" (på varsin sida) ut mot betongsuggor istället. Lite mindre tryggt för cyklister, men något svårare för bilister att forcera.
Och så fortsätter katt- och råttaleken.
Man har också satt upp en skylt med information för de bilister som kommer uppifrån Slussen, om att det är förbjuden högersväng och hindrande spårviddshinder:

Verkar ha hjälpt föga dock...
Äntligen har man i alla fall tagit bort den runda, gula skulten med röd ring runt (dvs, den som anger förbud mot all fordonstrafik, inklusive cykel). Den har väl stått där i två, tre veckor nu, och egentligen förbjudit all cykeltrafik söderut vid spårviddshindrena, trots att man markerat tydliga cykelfält. Polisen har uppgett att det varit felskyltat. Återigen tänkte man inte på att cykel också är ett fordon. Men vem bryr sig om låtsastrafik? Som cyklist förväntas man veta vilka skyltar man ska följa, och vilka som staden uppenbarligen inte tänkt ska gälla oss.
Som denna korta film ger exempel på. Här syns förbudsskylten i början till höger. Ser ni alla cyklister som passerar mot förbudet?! Bra exempel på hur man inte bygger upp respekt för trafikskyltar.
Jag är lite orolig över att fler och fler kommer försöka köra över hindrena, och därmed upptäcka att man i många fall klarar sig bra. Faktum är dock att de flesta bilar skrapar i en hel del (det hörs väl) i underredet. Hur mycket synliga skador det ger undertill vet jag dock inte. Däremot har tydligen polisen stått där till och från nu och skrivit ut böter. Det kanske gör någon skillnad i alla fall.
Och så finns ju de som får punktering också. Exempelvis den jag skrev om här. Eller denna bil som en lördag stod och bytte däck på Skeppsbron pga punktering:

Det hade nog varit värt att ta några minuters omväg via Munkbron...
Annars vore kanske en lagändring på plats? Förutom "hastighetskameror" (eller Trafiksäkerhetskameror som de faktiskt heter), kanske man skulle sätta två kameror på plats här och skicka hem en faktura till de som passerar olovligen. Men för att kunna göra det verkar det krävas en lagändring.
Till sist
Ta det lungt där ute! Förra veckan bevittnade jag två olyckor. Båda slutade väl, men kunde ha blivit allvarligare.
Först vid Hornstull: En kasse på styret som trasslar in sig i hjulet, och det tar tvärstopp.
Och sedan på gång- och cykelbanan utmed Roslagsvägen. Olyckan sker ganska långt bort i bild, så sätt på helskärm för att ens kunna se något:
Tjejen på cykeln tar uppenbarligen kurvan för snabbt, och cykeln far ut mot räcket. Båda hjulen kilar sig fast mellan räcket och asfalten, medan hon själv verkar ha klarat sig rätt bra. Hon var glad att hon hade hjälm på sig.
Allra sist
I går morse blev det en tur från Centralstationen till jobbet. En av de mer trafikerade lederna på morgonen in mot stan, dvs mötande trafik för mig denna gång. Nedan film är uppsnabbad 4x, och visar bland annat den nya, relativt breda cykelbanan utmed Norr Mälarstrand. Stor skillnad mot de smala partierna (som fortfarande delvis finns kvar). Nu kan lite snabbare cyklister cykla om de som tar det lite lugnare, vilket förut kunde vara sånär som omöjligt i rusningstrafik.