Spårviddshinder kan ge punka
Hej!
Om du ser ett spårviddshinder framför dig och sitter i en vanlig personbil, få då inte för dig att chansa. Det är sällan värt det, och i värsta fall riskerar du fastna, få punka och orsaka totalstopp i trafiken.
I går skrev jag om trafiken vid Slussen och de nya spårviddshindrena som satts ut för att förhindra otillåten trafik.
Idag var första dagen utan flaggvakter, och jag kunde inte undvika att ta vägen hem via just Slussen. När jag kom dit strax efter 17 flöt busstrafiken på bra, även om det kom bilar rätt så ofta som blev tvungna att vända om.
När jag sedan, på väg hemåt, får syn på en bil som står stilla i hindret kan jag inte låta bli att vända om. Det visar sig att en personbil har försökt köra över spårviddshindret, fastnat och dessutom fått punktering på vänstra framhjulet.
StockholmDirekt var också tydligen där, och har också skrivit om det. De har dessutom lite fler närbilder...
Det orsakar såklart totalstopp i busstrafiken från Skeppsbron upp mot Södermalms torg / Slussen. Köbildningen sedd från färd norrut, bara några minuter senare:
Där ser vi också hur en del bussar börjar vända och släppa av passagerarna nere på Skeppsbron. Det blir till att gå upp till Slussen...
Köbildningen sedd vid färd söderut:
Och så klart de bussar som redan hunnit förbi rondellen och därför satt fast:
Tillslut griper några förbipasserande in och lyckas putta loss bilen.
Och så var trafiken igång igen! Stoppet varade cirka 15 minuter. Notera att flera av de som syns kring bilen i klippet ovan inte hade någon skuld i händelsen, utan var förbipasserande som hjälpte till att få bort den därifrån.
Strax därefter anländer också en trafikledare från Keolis (som på SL's uppdrag kör bussarna i innerstaden). Han får sedan ta på sig rollen som trafikledare för alla bilar, långt efter att den fastkörda bilen är borta. Eller som han själv uttrycker det i ett samtal i "kom-radion" (fritt ur mitt minnet):
Jag tror vi behöver ha tillbaka flaggvakterna. Bara på den stund jag varit här har jag stoppat 18 bilar och fått dem att vända.
Exempel:
Det förvånar lite att det ändå kommer klungor med bilar, där många, trots att framförvarande bil gör en u-sväng, själva försöker fortsätta mot hindrena. Se t.ex nedan klipp, där vi även i slutet ser bilen bärgas bort:
Den fil bilarna använder har dessutom utformats för en tänkt vänstersväng där, med nyuppsatta "pinnar" för ytterligare guidning. Trots det är det många som svänger "runt dessa" för att komma till höger.
Enligt artikeln hos StockholmDirekt har tre eller fyra bilar fått bärgats bort under dagen, just pga att de kört fast i spårviddshindrena.
Medan jag stod där kom det dessutom en bil från Södermalm och körde ner mot Skeppsbron. Det var en liten personbil som trotsade spårviddshindret med blandat resultat. Vad vi åskådare kunde se fick sig både karossen och även fälgarna ordentliga märken då bilens högra hjul körde nere "i gropen". Förutom det synliga så lät det en hel del också. Var det värt det?
Jag säger inte mer än så, utan låter klippen tala för sig själva...
Till sist
Idag fick jag med egna ögon se köerna i cykeltrafiken i den värsta rusningstoppen. De sträckte sig från korsningen vid Slussplan ner runt hörnet mot Skeppsbron. Det kunde ta två till tre gröna "perioder" innan man själv kunde passera korsningen. Som cyklist är man inte direkt van med detta, men det blir allt mer vanligt i Stockholm på gott och ont.