blog.nicand.se

Inte lätt vara laglig

Hej!

Jag brukar ju hävda att cyklister som inte bryr sig om trafikregler är en minoritet, precis som de bilister som gör fel. Jag har dock insett att jag numera har fel. Och jag själv tillhör nu den stora skara som regelmässigt ignorerar väl valda skyltar i trafiken. Låt mig visa varför...

Vi kan börja med något som numera hör historien till. I omkring två veckor stod nedanstående skylt om påbjuden högersväng på Arsenalsgatan vid korsningen mot Kungsträdgårdsgatan. Detta var under tiden för Eurovision-finalen i Stockholm.

Påbjuden högersväng ut från Arsenalsgatan

En liten film från den 13:e maj, något uppsnabbad. Hur många följde skylten och svängde höger? I princip ingen...

Enligt skylten är all trafik (dvs även cykeltrafik) tvingad att svänga höger. Att som cyklist fortsätta på cykelbanan rakt fram eller svänga vänster mot Strömbron (för vidare färd mot Skeppsbron och Slussen) är alltså inte tillåtet enligt skylten.

Så varför skulle man förhindra cykeltrafiken att svänga vänster eller rent av fortsätta på cykelbanan rakt fram? Jag kunde inte låta bli att mejla Trafikkontoret efter någon vecka. Några dagar senare kom svaret:

Skylten kom upp för att minska smittrafiken av motorfordon på Skeppsbron. Om den inte är borta kommer den att tas bort alternativt kompletteras med skylten "gäller ej cykel".

Man tänkte alltså inte på att cykel också är trafik, och omfattas av samma lagar och vägmärken som all annan trafik. Man kan se det som att cykel behandlas som låtsastrafik.

Alltså torde heller ingen cyklist faktiskt ha begått något lagbrott här, eftersom skylten verkar ha varit felaktig uppsatt.

Omkring 100 meter tidigare på Arsenalsgatan sitter en permanent påbuds-skylt, men där har man lyckats få till korrekta undantag:

Påbjuden vänstersväng på Arsenalsgatan med undantag för cykel och moped

Texten under "påbjuden vänstersväng" är: "Gäller ej cykel och moped". Detta borde man alltså ha satt upp även på den tillfälliga skylten.

Låt oss ändå svänga vänster in på Kungsträdgårdsgatan och fortsätta mot Strömbron. Då ser vi följande skylt sedan den 7:e april:

Påbjuden högersväng innan Strömbron

Undantagstext "Gäller ej buss". Cyklister är alltså enligt skylten hänvisade att svänga höger. Men kollar vi på målningen i vägbanan ser vi tydligt cykelfältet som går rakt fram:

Cykelfält rakt fram mot Strömbron

Minst sagt dubbla budskap. Antagligen är det inte meningen att den tvingande högersvängen ska gälla cyklister här heller (detta är ett av de mer trafikerade cykelstråken i Stockholm, med tiotusentals cyklister per dygn denna årstid).

Felanmält sedan 8:e april (dock inte av mig), men skylten satt kvar oförändrad så sent som i torsdags 2/6. Att skylta korrekt, och därigenom få cyklister att faktiskt respektera skyltarna verkar uppenbarligen inte vara så viktigt för staden...

Götgatan

Ovan är dock ingen engångshändelse. Bara någon dag efter att skylten försvann från Arsenalsgatan startade ett vägarbete på Götgatan i höjd med Medborgarplatsen. Här är trafiken enkelriktad för bilarna, medan cykelbanorna är framkomliga åt båda håll, om än med reducerad kapacitet.

Man har t.o.m lyckats skylta korrekt "infart förbjuden" för biltrafik och påbjuden cykelbana till höger (med alldeles korrekt högerpil, då skylten står till vänster om cykelbanan): Påbjuden cykelbana, Götgatan

Problemet är dock att man i korsningen innan satt upp en skylt som anger "påbjuden högersväng", även här utan tilläggstext om undantag för cyklister:

Påbjuden högersväng på Götgatan

Vad skulle då hända om alla cyklister faktiskt skulle bry sig om denna uppmaning? Eller uppmaning och uppmaning, det är ju faktiskt krav på att följa påbudsskyltar enligt lagen.

Jo, man skulle komma ner i Söderledstunneln, där det är trångt och med tät biltrafik i hög hastighet. Det känns faktiskt farligt om man som cyklist skylle irra sig ner där. Och det är faktiskt rent av förbjudet. För om man kollar åt höger i korsningen ovan, dvs in på vägen där alla cyklister enligt skylten är tvungna att köra in på, så ser vi detta:

Förbud mot cykeltrafik, Noe Arksgränden

Cykeltrafik förbjuden alltså! Man får ju hoppas att eventuella cyklister som följer påbudsskylten ovan har blicken så högt att de ser att de inte ens får köra in på vägen som de 10 meter tidigare blev tvingade att svänga in på!

Skulle de ändå missa skylten verkar det finnas en ytterligare längre fram i nedfarten till tunneln enligt gatubild från Eniro:

Förbjuden cykeltrafik i Söderledstunneln. Gatuvy från Eniro

Den här påbudsskylten dök alltså upp runt den 20:e maj. Så sent som idag (7/6) stod den fortfarande kvar utan undantag för cyklister. Verkar inte vara så noga att ha korrekt skyltning för den låtsastrafik som cykeltrafiken verkar anses vara...

Sturegatan

Låt oss titta på ett annat exempel, med en något mer permanent skyltning. De tidigare exemplena är ju trots allt relaterade till tillfälliga arbeten (nåja, Slussen-ombyggnaden kommer ju pågå i många många år...).

Vi tar oss till Sturegatan, och kör söderut från Valhallavägen ner mot Stureplan. Innan korsningen med Karlavägen möts vi av en "cykelavståndsskylt" som proklamerar att det är 0,5 km kvar till Stureplan rakt fram (pil upp).

Sturegatan, avstånd 0,5 km till Stureplan

Allt väl. 30 meter längre fram står dock denna skylt:

Sturegatan, påbjuden vänstersväng in på Karlavägen

Helt plötsligt får jag inte köra rakt fram. Påbjuden vänstersväng, med tilläggstexten "Gäller ej buss och taxi". Inget om cyklar, så som cyklist måste jag enligt skylten svänga vänster här, precis som alla bilar.

Att avståndsskylten har hänvisat mig rakt fram spelar ingen roll i detta sammanhang.

På andra sidan korsande Karlavägen, 15 meter längre fram, ser det ut så här:

Sturegatan, busskörfält

Kollektivtrafikfält. Här får cyklister köra, så länge kollektivtrafikfältet är körfältet längst till höger i riktningen (och det är ju det enda körfältet här). Den tidigare påbjudsskylten har dock egentligen redan tvingat mig bort från Sturegatan. Däremot finns det nog inget förbud för cyklister som kommer Karlavägen österut att svänga höger ner på Sturegatan.

Nu har jag ju dock ignorerat påbjudsskylten helt, och fortsätter ner på Sturegatan (och jag är långt ifrån enda cyklist som gör detta också. Kanske är vi cyklister ändå dåliga på att respektera trafikskyltar?).

Sturegatan, cykelbox

Och här blir det ju tydligt att kollektivtrafikfältet även är utformat för cyklister.

Min gissning är att den påbjudna vänstersvängen i korsningen med Karlavägen inte är avsedd för cyklister. Precis på samma sätt som det inte är meningen att cyklister ska tvingas ner i Söderledstunneln. Eller bort från Strömbron vid färd från Kungsträdgårdsgatan.

Klarabergsgatan

I april i år stängdes Klarabergsgatan mellan Centralstationen och Sergels torg av för biltrafik. Bl.a tidningen Mitt i skrev om det.

I artikeln uttalar sig en biträdande projektledare på trafikkontoret:

Även cyklister och mopeder kommer att kunna passera området.
Det är bara bilar som inte får köra sträckan. Och de har oftast ingen målpunkt i området så det går att ta andra vägar.

Ni kan nog gissa vart jag är på väg med detta... :).

Vi tar oss från Kungsholmen via Kungsholmsgatan mot Klarabergsviadukten. Först möts vi av denna tydliga skylt:

Väg avstängd

Van som jag är när det gäller skyltning numera, och vad som skrivits i media, vet jag ju dock att denna avstängning inte gäller cyklister. Man hade ju dock kunnat skriva till det faktumet på skylten...

Låt oss fortsätta upp till entrén till Centralstationen: Klarabergsviadukten vid Centralstationen

Där ser vi en liknande orange skylt, men även en skylt om kollektivkörfält ("bussfil"). Bra! En sådan får jag köra i. Men vi kör fram ytterligare några tiotals meter:

Påbjuden vänstersväng

Japp, känner ni igen den skylten? Påbjuden vänstersväng, med texten "Gäller ej buss och taxi".

Bara 10 meter längre fram har vi tydlig skyltning om "bussfil", som cyklister får köra i. Men som sagt, vi har egentligen redan tvingats att svänga vänster:

Kollektivkörfält rakt fram

Om vi trots detta fortsätter längre fram kommer vi till korsningen med Klara Norra kyrkogata:

Klarabergsgatan / Klara Norra Kyrkogata

Återigen påbjuden vänstersväng, med texten "Gäller ej fordon i linjetrafik". Suck. Och tio meter längre fram ser vi återigen skyltning som faktiskt tillåter cykeltrafik:

Klarabergsgatan efter korsningen med Klara Norra Kyrkogata

(Ni får bortse från alla bilar. De lyckas inte heller följa skyltningen...)

Men se! Jag måste göra en uppdatering redan innan jag publicerat detta inlägg. Tog denna väg hem från jobbet idag igen. Och se där! Man har fixat till skyltningen just i denna korsning:

Klarabergsgatan, tilläggstext anpassad för cyklister

Texten har nu ändrats till "Gäller ej fordon i linjetrafik och cykel". Ett steg i rätt riktning, och som stämmer överrens med hur trafikreglerna har kommunicerats i media. Synd bara att tidigare skylt om påbjuden vänstersväng vid Centralstationen fortfarande står kvar oförändrad...

Konsekvenser

Jag visade upp några av exemplena för en representant från Trafikkontoret på "tack för att du cyklar-dagen" den 26:e maj. Han sa att det var pinsamt, och att skyltningen givetvis var fel och skulle rättas till.

Men vad lär då egentligen Stockholms stad och dess entreprenörer ut till cyklister? Jag har i alla fall personligen börjat tveka mer och mer när jag ser sådan här skyltning. Funderar ofta "är den här skylten avsedd att gälla mig?".

Självklart gäller ju trafikförordningen även oss cyklister, men när staden gång på gång själva inte verkar inse det, eller inte bryr sig om det och behandlar cyklingen som låtsastrafik, så kommer ju respekten för skyltningen hos cyklisterna att minska. Det är jag övertygad om. Och det måste betecknas som olyckligt.

Eller för att än en gång återkomma till DN's reportage om cykelkulturen i Stockholm, med uttalandet "Det finns ingen cykelkultur i Stockholm". Vi kan utvidga det till att "det finns ingen cykelkultur inom Stockholms stad och bland dess entreprenörer". Det ser vi gång på gång, inte bara när det gäller uppenbart felaktig skyltning, utan även vid trafikomledningar, bristen på reflexer / förekomsten av hinder på cykelbanorna vid vägarbeten.

Eller den totala respektlöshet bland vissa bilister när det gäller stoppförbudet i cykelfälten.

Till sist

Tro't eller ej, men jag har faktiskt fler exempel som jag stött på nyligen. Det får bli material till ett uppföljande inlägg :).

Riktigt många cyklister ute så här års! Idag vid trafikljusen i korsningen Skeppsbron / Slussplan hörde jag en kvinna säga till (vad jag gissade vara) sitt barn:

Titta vad många cyklister!

Och vid Medborgarplatsen hörde jag i förbifarten två äldre damer (60+ ?) prata med varandra:

Vad många cyklister! Har det varit cykeltävling?

Nä, så här många cyklar jämt här.

Och jag avslutar med en film från Götgatan förbi Medborgarplatsen. Återigen uppsnabbad fyra gånger:

Såg ni alla cyklister i backen ner mot Medborgarplatsen?

Cyklister, Götgatan / Noe Arksgränden

Och såg ni förresten alla bilar där? Konstigt, jämt några stycken där. Trots motortrafik förbjuden (med undantag för "Trafik till och från fastigheten":

Götgatan, motortrafik förbjuden

Som sagt, inte lätt det här med att följa skyltar...

Och självklart reserverar jag mig för att jag tolkat skyltning och/eller lagstiftningen fel :).