blog.nicand.se

Kan man åka till månen...

...så kan man bygga en tunnel genom Hallandsåsen. Njae, riktigt så sa inte Ines Uusmann, dåvarande kommunikationsminister, till Rapport 13 oktober 1997. Det hon sa var:

Om man kan åka till månen fram och tillbaka, så kan man också tycka att det är rimligt att tycka att man ska kunna bygga den här tunneln och andra stora tunnlar miljösäkert.

Jag minns faktiskt fortfarande löpsedlarna och de stora tidningsuppslagen från den här tiden, främst från Expressen om jag inte missminner mig helt.

I morgon, 18 år senare (och hela 23 år sedan bygget påbörjades) invigs så Hallandsåstunneln. Mer information hos Trafikverket.

De två spåren i tunnel ersätter en rätt så krokig och relativt brant enkelspårsbana. Det innebär såklart mycket högre kapacitet. Tunneln kan inte utnyttjas fullt ut än dock då delar av Västkustbanan fortfarande saknar dubbelspår. Jag kan ju tycka att man borde ha hunnit med det på dessa 23 år, men tydligen inte...

Samtidigt har det pratats om en ny höghastighetsbana för tåg mellan Stockholm och Malmö / Göteborg. DN skrev häromdagen hur kostnaderna nu ser ut att bli mycket högre än man först beräknat. Precis som så många gånger förr går det också att läsa om hur Trafikverket behöver mer pengar för att underhålla existerande infrastruktur.

Här upplever jag att det, precis som inom exempelvis mjukvaruutveckling, är "roligare" att satsa på nya funktioner (järnvägar) än att sköta underhåll och ta hand om det man har. Byte av slipers och växlar röner ju inte lika mycket uppmärksamhet som en invigning av Botniabanan.

Kanske har de senaste årens uppmärksamhet fått pendeln att börja svänga mer mot vikten av upprustning och underhåll. Det gäller ju dock fortfarande att man också har pengar till att faktiskt köra trafiken.

Banverket, och sedermera Trafikverket, har ju t.ex lagt mycket pengar på att upprusta Nynäsbanan mellan Västerhaninge och Nynäshamn. Nu har SL istället dragit ner på viss trafik där på grund av pengabrist. Därmed inte sagt att utbyggnaden av dubbelspår varit onödig, men det är ju viktigt att även ha pengar för att kunna utnyttja det man bygger.

För SL's del har man ju nu också dragit ner på en hel del busstrafik, och det blir än fler neddragningar vid kommande tidtabellsskifte.

Cykel då?

Nog pratat om tåg och buss. För vanlighets skull kommer här ett videoklipp med cykelanknytning. Idag fick jag äntligen på dubbdäck på cykeln, så nu är jag redo för is och minusgrader. Förhoppningsvis slipper jag då också fler incidenter liknande denna:

(Händelsen är från den 18:e november i år, plus två grader i luften men lömsk svartis på vägen).