Ibland blir man överraskad
Sedan en tid tillbaka försöker jag cykla till och från jobbet i princip varje arbetsdag. Jag har köpt ny cykel för att göra det roligare och jag motiverar mig själv lite extra genom att inte längre ha något periodkort med SL. I år har jag också tänkt prova på att vintercykla för första gången.
Dessutom ger cyklandet mig träning, det är roligt(!), jag blir pigg av det och får någorlunda frisk luft.
Att cykla i Stockholm kräver rätt stor uppmärksamhet och försiktighet. Mycket handlar om att ständigt försöka gissa sig till vad ens medtrafikanter kommer göra härnäst. De allra flesta visar tydliga tecken, kör om endast när så är säkert att göra, och så vidare. Tyvärr är det ju undantagen man minns, och det är även de som kan orsaka stor fara.
Detta gäller såklart både andra medcyklister, gående och bilister. Att folk går mot rött (nästan alltid), cyklar mot rött (rätt så ofta) eller kör bil mot rött (ibland) har jag blivit van med. Försiktighet, och att vara beredd med ringklockan har fungerat hittils.
Vissa dagar blir man dock mer överraskad än vanligt. Ibland blir man förundrad, ibland irriterad, ibland uppgiven. Då kan det emellanåt vara skönt att gnälla av sig lite, vilket jag tänker ägna hela detta inlågg åt :).
Händelsen jag tänker visa här ägde rum för drygt två veckor sedan, tisdagen den 17:e november. Platsen är Västerbronedfarten, där den går ihop med Gjörwellsgatan. Som vanligt kommer jag cyklandes från Västerbron och ned under lilla Västerbron med skaplig fart. Jag ser dock en gående, och det finns även en trappa upp från Rålis som syns lite dåligt, så jag sänker farten något. Se videon:
Att jag skulle behöva bromsa kraftigt för att en bil väljer att köra upp på trottoaren och cykelbanan hade jag knappast förväntat mig. Allt skedde så plötsligt, och jag blev ärligt talat rätt så paff. Visste inte riktigt vad jag skulle göra.
Så här i efterhand när jag sett om klippet några gånger kan jag få intrycket av att bilen syntes i god tid. Men så upplevde jag det inte då. Kanske blir man lurad av vidvinkeln. Jag inbillar mig i alla fall att jag hade fokus på gångtrafikanten, trappen upp från Rålis, och så klart vägen framför mig. Området där bilen körde upp var ju redan "säkrat", viktigare var det att hålla fokus framåt.
Lyssnar man på ljudet i videon hör man också tydligt när jag börjar bromsa. Det gör jag ju såklart på en gång när jag är medveten om att bilen är på väg upp framför mig, men i filmen ser det ut att ske väldigt sent. Och det är väl så det var. Jag upptäckte bilen väldigt sent helt enkelt. Det kunde såklart ha gått riktigt illa (för mig, skadorna på bilen hade troligtvis blivit minimala).
Så vad föranledde bilisten till att lämna körfältet, följa cykelpassagen upp på cykelbanan, och sedan köra ned över trottoarkanten till bilvägen igen? Vägen där bilen normalt borde ha åkt har en fil fram till korsningen, som sedan blir tre. Karta här. Det vänstra och mittersta körfältet för de som ska svänga vänster och det högra för de som ska svänga höger.
Tittar man noga på filmen ser man också att det i mittkörfältet står en lastbil, medan det i höger körfält finns en svart bil som passar förbi lastbilen i sitt egna körfält.
Bilen som körde upp på cykelbanan borde ha kunnat köra i det högra körfältet, precis som den svarta bilen framför den, för att sedan kunna svänga höger i korsningen längre fram. Det enda jag kan komma fram till är att föraren kanske tyckte att det var för smalt i höger körfält (jag har ingen uppfattning om lastbilen "inkräktade" på höger körfält eller ej).
Om det är så har jag några frågor: Hade du så bråttom? Du kunde inte ha väntat några sekunder tills även de i vänstra körfältet fick köra? Om du inte hade tid/lust/ork att vänta, och tyckte att det var en bra idé att köra upp på cykelbanan, hur noga såg du dig för? Kollade du dig för att se så inte några cyklister kom på cykelbanan? Notera att det i filmen syns tydligt att alla filer får grönt samtidigt, det vill säga att även lastbilen hade börjat rulla några sekunder efter att även de högersvängande fått börja köra.
Bilistens handling kan utgöra ett brott mot Trafikförordningen. 3:e kapitlet, 6:e paragrafen:
6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. ...
Definitionen av körbana anges i Lag 2001:651:
Körbana
En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren
En något mer utförlig kommentar finns hos Lawline.
Nu gick det ju bra trots allt, den här gången i alla fall...
I övrigt, en gammal men rätt så intressant artikel om förmågan att upptäcka andra i trafiken.
Fler exempel
Två mer färska exempel, men inte alls lika allvarliga. De visar dock lite vad man som cyklist får vara beredd på dagligen. Båda exemplena är från igår den 3:e december.
Först Hornsgatan, på väg mot Hornstull mellan Rosenlundsgatan och Ringvägen. Se klippet:
Klassiskt. Här så blev jag tvungen att bromsa, växla ner och snabbt få loss ena foten från pedalerna då jag faktiskt blev tvungen att en kort stund stanna och sätta ner en fot i marken.
Taxin blinkade åtminstone, men korsade dels in i cykelfältet rakt framför oss, och korsade dels sedan den heldragna linjen mellan körbanorna. Knappast tillåtet.
Men taxin blinkade höger. Och där fanns ju ingen ledig parkeringsplats. Jag hade redan börjat kolla snett bakåt för att se om jag kunde hålla vänster och runda taxin, som jag antog skulle parkera där. Kanske för att släppa av någon? Precis vad som hände i nästa situation. Detta är dock från innan händelsen ovan, men samma dag. Platsen är S:t Eriksgatan, mellan Drottningholmsvägen och Parkgatan, på väg mot Fridhemsplan:
Plus för användandet av blinkers. Minus för att stanna rakt på cykelbanan, där det dessutom råder stoppförbud. För skylten syns ju tydligt, eller hur?

Men som cyklist blir det att som vanligt snabbt bromsa in, slå en titt över axeln, och sedan ge sig ut i körbanan. Ett både risk- och konfliktfyllt moment.
Cykelbana förresten. Det är ett cykelfält (sträckade kantlinjer) fram till övergångsstället. Därefter blir det heldragen linje men utan "cykelbaneskylt". Cykelmålningarna i cykelbanan/vägrenen har i sig ingen juridisk verkan, utan är bara till för extra (o)tydlighet.
Har man måhända missat den blåa påbudsskylten för att indikera cykelbana? Eller är det kanske medvetet gjort som en vägren, precis som vägrenen på bl.a Odengatan? I så fall har vi några meter vägren på detta avsnitt, medan det är cykelfält innan och efter. Tydligt? Knappast. Men stoppförbudet gäller oavsett!