blog.nicand.se

Vägarbete och staket

Cykelvägen utmed E4'an söderifrån in mot Stockholm är ett viktigt och mycket använt pendlingsstråk.

I fredags morse möttes gående och cyklister av en totalt avstängd gång- och cykelbana vid Hägersten, i höjd med korsningen Nioörtsvägen / Erikslundsgatan. Detta uppmärksammades också på facebook, och även av Trafiken P4 Stockholm.

Förvisso varnad av en "Vägarbete"-skylt innan, men åtminstone jag antog att cykelbanan möjligtvis skulle smalna av något (vilket skett tidigare i år), och räknade inte med att det skulle bli tvärstopp. Se video:

Problemet här är att hindret uppkommer precis efter en kurva, där sikten hindras av de parkerade bilarna utmed gatan. Dessutom kommer de flesta på väg norrut med rätt hög fart på grund av nedförsbacken innan Statoil.

Nåja, det gick ju att leva med. Värre blev det dock på hemvägen. Då hade man flyttat runt lite, och faktiskt lämnat en liten remsa av gång- och cykelvägen (i stort sett hela gångremsan) fri för passage:

Här blev det dock direkt farligt. När såg ni staketet som stod mitt över cykelbanan? Jag upptäckte det i vart fall väldigt sent, mycket kanske för att jag fokuserade på reflexen borta vid betongsuggorna. Hade det dessutom gått någon på gångbanan till höger hade jag ju hållt lite mer till vänster, med hög risk för att ha kört in i staketet.

Vem och varför man ställt staketet sådär vet jag ju inte, men ett staket tvärs över cykelbanan utan reflex kan mycket väl orsaka mer eller mindre allvarliga olyckor. Jag tog mig friheten och flyttade på staket som stod "längs med" cykelbanan (syns på filmen), och ställde det med ryggen mot det farliga staketet. Genom detta finns det reflexer även när man kommer norrifrån. Så här:

Filmen ovan visar också på hur smalt det blivit. Det är knappt så att två gående kan mötas, än mindre två cyklister.

Förslag

Vid avstängningar på cykelbanor brukar det ordnas något form av omledning för cyklister, åtminstone med någon tillfällig asfaltsramp ner på vägen, så man kan rulla ner på vägen utan att behöva kliva av cykeln.

Man skulle kunna leda om cykeltrafiken norrut redan i höjd med infarten till Statoil, och trafiken söderut redan vid infarten från Södertäljevägen (där Tellusborgsvägen möter Nioörtsvägen). Gärna med vägmärke som uppmärksammar bilisterna på att det nu kan förekomma fler cyklister än vanligt på vägen.

I fredags morse var det som sagt en "Vägarbete"-skylt som mötte oss, följt av staket och skylten "Gående hänvisas till andra gångbanan". Varför inte hämta inspiration från exempelvis Kungsbron med en tydlig skylt om att cykelbanan faktiskt är avstängd. Fast gärna lite mer innan avstängningen än vad den är/var på Kungsbron...

Omledningsskylt på Kungsbron, Stockholm

Uppdatering 2015-11-12

Igår fick jag svar på min felanmälan till Stockholms stad som gjordes i söndag (8:e november):

Hej!

Fick ett meddelande om Nioörtsvägen och blockerad GC-bana.

Den ansvarige entreprenören har dubbelt anmodats att justera detta materialupplag och märka upp det så att GC-trafiken har en bättre möjlighet att passera. De kommer dock att påbörja ett arbete på denna plats och då kommer GC-banan inskränkas/förändras, men inte så dåligt som det har blivit nu när de ställde ut sitt material.

De skall justera upplaget idag.

Med vänliga hälsningar

< * * * * * >, trafikingenjör

Trafikkontoret, Tillstånd, Trafikstyrning

Samtidigt svarade Svevia (ansvarig entreprenör) i ovan nämnda Facebook-tråd:

Hej,

Vi beklagar verkligen detta. Vi har bokat en kranbil som kommer att flytta blocken för att öka framkomligheten snarast möjligast under dagen. Likaså tar vi med nya skyltar och material för att tydligare signalera vägarbetet för er cyklister.

Mvh Svevia

Och visst blev det bättre! Se nedan film:

Borta är den extremt trånga passagen, där knappt två gående kunde mötas. Borta är de staket, varav ett som i början inte var uppmärkt med reflex åt rätt håll. Nu undanställt åt sidan och ordentligt utmärkt med reflexer. Nu kan både cyklister och gående mötas, även om det är något smalare än vanligt. Bra!

Notera alltså att det i nästan en vecka var en uppställningsplats för material som ska användas framöver. Det var inte ens något pågående arbete som föranledde att gång- och cykelbanan stängdes av! Bra att det nu har ordnats till, men synd att det tog nästan en vecka och en hel del felanmälningar till Stockholms stad från flera personer,

Från och med idag har det faktiska arbetet påbörjats, med omledning ner på gatan. Denna gång med reflexer och "ramp". Vi får se om det uppstår anledning att återkomma till detta framöver...