blog.nicand.se

Spårväg ingen nödvändighet för halverad restid

Spårväg syd är en tänkt spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö i Stockholm, via Masmo, Skärholmen och Fruängen. Just nu pågår samråd där man önskar synpunkter på olika alternativa sträckningar. Läs mer på Stockholms läns landstings sida om Spårväg syd.

Jag läste i förra veckans Mitti Söderort (en rätt så "rå" version av artikeln finns på nätet här, eller som pdf här) om detta. Något jag reagerade på var ett citat från projektledaren:

Den största restidsvinsten blir för dem som reser mellan Skärholmen och Fruängen. Där skulle restiden halveras jämfört med i dag.

Det är säkert sant, men det beror på vad man jämför med. När man mäter restiden i dag antar jag att man utgår från SL buss 173 och 707, vilka båda tar strax under 20 minuter mellan Fruängen och Skärholmen.

Åker man dock natt mot lördag, söndag eller helgdag erbjuds nattbus 792 som tar endast cirka 8 minuter mellan just Skärholmen och Fruängen. Och detta beror inte på att det enbart är mindre övrig trafik på natten. Hemligheten är istället att 792:an går direkt från Skärholmen till Fruängen via Gamla Södertäljevägen. Se nuvarande tidtabell hos SL.

707:an å andra sidan tar en rätt så rejäl omväg via Kungens Kurva (runt Ikea) och Heron City, medan buss 173 passerar Ikea och Heron City, och sedan vidare via Lindvreten för att därefter åka "tillbaka" till Skärholmen på andra sidan motorvägen (E4/E20).

Om jag nu förstått de olika förslagen (alternativa sträckningarna) för Spårväg syd går alla ut på att i princip ta närmsta väg från Skärholmen till Fruängen, antingen via Sätra eller via Smista allé. Alltså jämförbart med hur nattbussen trafikerar, med undantag för att 792:an såklart har några fler stopp på vägen än vad spårvägen kommer få.

Så gör vi den i mitt tycke rättvisa jämförelsen mellan Spårväg syd och buss 792, blir restidsförkortningen antagligen noll. Men det är klart, jämför man tiden för att förflytta sig på spårväg den närmsta vägen från Skärholmen till Fruängen, med vad det tar att åka buss en omväg i det starkt trafikerade handelsområdet Kungens kurva, ja, då kan man nog få till en halvering.

Låt oss kolla lite närmare i Spårväg syd's Lokaliseringsutredning. På sidan 36 jämförs de restiden Spårväg syd skulle få mot existerande buss och tunnelbana:

Sträcka Spårväg syd Buss Tunnelbana
Flemingsberg - Masmo 9,5 - 11 min 11 min -
Masmo - Skärholmen 7,5 min 10 min 6 min
Skärholmen - Fruängen 10 min 20 min -
Fruängen - Älvsjö 8 min 10 min -

Det finns även en karta som illustrerar sträckningen. Jag antar att det endast är tänkt som en illustration, och kanske ska man inte lägga för stor vikt vid den. Men ta en titt på den ändå. Jag har för enkelhets skull tagit med den här:

Karta över restid från Lokaliseringsutredningen

Nog kan man få intrycket av att spårvägen och bussen tar ungefär samma väg mellan Skärholmen och Fruängen, men att spårvägen bara tar halva tiden? Jag har tagit mig friheten att rita in hur buss 173 tar sig från Skärholmen till Fruängen. Dessa är en av linjerna som tar cirka 20 minuter. Se denna karta, där den blå linjen utgör linjesträckningen för 173:an:

Ovanstående karta med linjesträckning för buss 173 utritad

Låt oss göra samma sak med buss 707, som ofta tar knappt 20 minuter mellan Skärholmen och Fruängen. Jag har här på samma sätt ritat in linjesträckningen i kartan nedan, denna gång med röd färg. Notera att bussen normalt sett utgår redan från Tumba, men att jag här endast har tagit med sträckningen mellan Skärholmen och Fruängen.

Ovanstående karta med linjesträckning för buss 707 utritad

Inte heller direkt den närmsta vägen. Särskilt på helger tar också varvet runt Kungens kurva relativt lång tid pga all trafik i området.

Till sist så har vi då nattbus 792. Den tar som sagt endast 8 minuter, och har följande ungefärliga sträckning (markerat i något mörkare rött):

Ovanstående karta med linjesträckning för buss 792 utritad

Denna linjesträckning är i princip identisk med alternativ Gamla Södertäljevägen i ovan nämnda spårvägsutredning.

Det är väl som i princip med all statistik; man kan lyckas visa lite vad man vill. Vi skulle ju t.ex göra om restidstabellen ovan och utgå från buss 792 istället, så skulle bussen slå spårvägen med hela två minuter mellan Skärholmen och Fruängen, istället för dubbla tiden.

Förvisso har man rätt i sak: på dagtid tar det nästan 20 minuter idag att åka med buss mellan Skärholmen och Fruängen. Det är dock tekniskt sett inte byggandet av en spårväg som kommer minska detta till 10 minuter, utan det blir i så fall ett resultat av en genare sträckning mellan dessa två hållplatser. Och det går ju att åstadkomma med buss också (se bara på 792:an!) om bara viljan finns, antagligen till en mycket lägre kostnad.