blog.nicand.se

Tillbaka till vardagen. Och Slussen.

Hej!

Från början hade jag tänkt låta detta inlägg handla lite om sommaren som precis varit, men jag fastnade för ett annat högaktuellt ämne istället.

De flesta är tillbaka från semestrarna nu, och det märks på de flesta ställen, inklusive i trafiken.

Tänkte att vi kan ta en titt på en sådan tråkig sak som ett spårviddshinder. För er som inte vet vad det är så har Wikipedia en kort artikel i ämnen.

Jag tänker förstås på de två spårviddshinder som sattes upp vid Slussen natten till i torsdags. Men låt oss hoppa tillbaka några månader först...

Jag har ju tidigare skrivit inlägg (med video) om hur det såg ut i maj redan, då man gjorde det otillåtet för biltrafik att köra från Skeppsbron upp mot Slussen: Man blir förbannad.

Redan i maj var man alltså tvungen att placera ut flaggvakter då biltrafiken orsakade köer över hela Skeppsbron, stundtals ända bort till Kungsträdgården och Hamngatan. När det blev ohållbart fick först företrädesvis MC-poliser ställa sig där och hindra biltrafiken mellan andra, viktigare uppdrag. Sedan satte man in flaggvakter istället. Ingen vettig användning av skattemedel, men uppenbarligen nödvändigt då allt för många inte respekterade skyltningen om förbud mot motortrafik.

Så vad hände runt midsommar då? Jo, man stängde då av den östra bron mellan Skeppsbron och Södermalm, då den ska rivas. Den syns till exempel i det första videoklippet i inlägget ovan (i slutet av klippet).

Google Maps visar fortfarande hur det såg ut innan avstängningen: Slussen enligt Google Maps. Hur det såg ut innan den östra bron stängdes

OpenStreetMap visar hur det ser ut nu: Slussen enligt OpenStreetMap. Hur det ser ut nu med den östra bron avstängd.

Mitt i skrev om det i en artikel med rubriken Slussen får nu värre trängsel än någonsin. Trafiken mellan Södermalm och Gamla stan måste nu samsas på den västra bron.

Även nu i sommar har flaggvakterna stått utplacerade i princip hela dagarna, från morgon till kväll. Det är såklart inget vettigt användande av resurserna, och därför har man nu blivit tvungen att ta till fysiska hinder.

SVT skrev om det trafikkaos som uppstod då vid midsommar. Några citat ur artikeln:

Renoveringen av Slussen har nått ett nytt stadium när staden har varit tvungna att lägga om vägnätet. Men bilisterna har inte förstått de nya reglerna, och det har skapat störningar i trafiken, säger Henrik Palmér, presskontakt på SL.

Och han fortsätter:

Resenärer som ska vidare får gå av bussarna och promenera eller söka sig till tunnelbanan.

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för projekt Slussen tillägger:

Stockholmarna måste börja ta ansvar för hur vi kör i trafiken via Slussen. Det är skyltat, det är informerat, men folk väljer att inte följa väganvisningarna. Det är helt ohållbart om vi inte respekterar reglerna.

Det värsta scenarierna kommer att pågå i tre år framöver, och då måste vi visa mer tålamod. Annars kommer vi behöva sätta in poliser och flaggvakter. Förra gången vi tillsatte flaggvakter blev deras arbetssituation helt ohållbar också, de blev misshandlade, hotade, trakasserade. Folket blir frustrerade om de inte får åka via Slussen.

Hot! Misshandel! Någon måtta får det ändå vara!? Och hon avslutade med:

Vi avvaktar ett par dagar för att se om det lugnar ner sig, annars kommer vi se till att fysiskt begränsa trafikframkomligheten för de fordon som inte får åka igenom Slussen

Och det är alltså vad som har skett nu, eftersom det inte blev bättre i somras.

Sä här ser det alltså ut nu:

Spårviddshinder, Slussplan

Och från andra hållet:

Spårviddshinder, Slussplan

Notera den röda bilen på den understa bilden. Han/hon har uppenbarligen smitit förbi flaggvakten som stod strax innan hörnet, men upptäcker nu att det skamset blir till att vända om.

Tydligen har det ändå varit ganska vanligt att en del bilister smiter förbi flaggvakterna, men nu behöver de ju i alla fall bara peka på de fysiska hindrena för att folk ska inse att det är lönlöst...

Det stora kraftprovet sker dock imorgon tisdag, då flaggvakterna enligt uppgift slutade "för gott" i dag måndag. Från projektets sida hoppas man att de flesta bilister lärt sig vid det här laget (eller kanske börjar läsa skyltarna, vad vet jag...).

Tyvärr verkar en del ha lärt sig sätt att ta sig runt spårviddshindrena också, och det på direkt trafikfarliga sätt (som att åka upp på cykelbanorna bredvid!).

StockholmDirekt skrev t.ex om det idag. Både privatbilister och taxibilar trotsar reglerna och hindrena.

Redan i torsdags såg jag andrahandsuppgifter på Facebook om att en busschaufför sett totalt fyra bilar köra i cykelfältet/cykelbanan.

I artikeln återkommer Eva Rosman, och säger:

De här bilarna som gör det – och jag har sett taxibilar som också gör det – utsätter de mest oskyddade trafikanterna för en oerhörd fara när de bara struntar i trafikreglerna på det här sättet. Det är helt horribelt. Jag vet inte vad jag ska använda för kraftuttryck som kan gå i tryck, säger hon.

Och fortsätter:

Vad har vi för bilkultur egentligen? Vi har pratat mycket om cykelkultur men här gör bilister ett aktivt val att ignorera hinder, skyltar och vanliga normala trafikregler. Vi kan inte ha spårviddshinder, flaggvakter och femtioelvatusen skyltar om bilister ändå vägrar att köra som man ska. Nu får det faktiskt vara nog!

Det var rejäla ord från en kommunikationsansvarig! Kanske hade rubriken "Man blir (rejält) förbannad" passat detta inlägg, men det har jag ju redan använt i en tidigare post.

Jag vill inte veta vad allt detta har kostat. I form av polisinsatser och flaggvakter i flera månader. I form av projektering, inköp och "installation" av spårviddshinder. I form av alla förseningar och avbrutna turer för bussarna. Det är ju tusentals resenärer som passerar denna sträcka dagligen, och att några få bilister ska förstöra så mycket för alla andra är synd.

Det handlar säkert förvisso om en spottstyver i sammanhanget rent ekonomiskt, men bara för det måste det ju finnas någon rimlighet i vad man kan acceptera.

Nu har i alla fall projektet meddelat att man ska polisanmäla alla överträdelser som sker. Bra! Jag hoppas att polisen kan göra en insats och ta körkortet från de som uppenbarligen trotsar både förbudsskyltar och fysiska hinder.

Tänk på att detta ska pågå i tre år! Ska de behöva ha flaggvakter / poliser på plats dagligen i hela tre år? Jag hopppas inte det...


Samtidigt läser jag återigen den där krönikan från tidningen "Vi Bilägare" som jag skrev några rader om i inlägget Idag blev jag kallad cyklistjävel:

Urklipp från tidningen Vi Bilägare.

För att lyfta fram några citat:

Lagstiftningen fungerar - med all önskvärd tydlighet - inte, lagarna finns redan men alltför få följer dem.
Att lagföra överträdelserna med böter skulle kosta enorma polisresurser med patruller i varje gathörn dygnet runt, och det är tveksamt om det ens skulle förändra något.

Ja, nu har man ju provat både att skýlta ut förbudet med all tydlighet, och sedan även med poliser och/eller flaggvakter. Nu har man som sagt blivit tvungna att placera ut spårviddshinder.

Krönikan fortsätter:

När moralen är på bottennivå krävs en total attitydförändring. Jag tror det skall till en större allmän debatt, en sådan där som tyvärr ofta har sin upprinnelse i en tragisk händelse.

Krönikan hade förresten rubriken "Urspårat i sadeln", och ovan citat handlade inte om bilister utan om cyklister.

Kanske, kanske kan vi sluta fokusera på cyklister som gör fel och inse att det handlar om människor, oavsett om de går, cyklar eller kör bil. Det är människor som gör fel, och min erfarenhet är att det är relativt många ur alla dessa grupper som gör fel. Så kan vi sluta fokusera på "cyklister" som en grupp, och sluta låtsas om som att alla andra beter sig oklanderligt.


Till sist

För er som råkar vara intresserade har jag en del video och bilder från hur det har sett ut vid Slussen.

Planen var att få med lite sådant i detta inlägg, men nu börjar klockan bli mycket och sovdags :). Kanske kommer det med i något framtida inlägg...