blog.nicand.se

Man blir förbannad

Hej!

Sommaren närmar sig, och ombyggnaden av Slussen är i full gång. Med det följer sämre framkomlighet för både cyklister, bilister och kollektivtrafik.

För att kunna upprätthålla en vettig framkomlighet för kollektivtrafiken (bussarna) vid Slussen har man begränsat biltrafiken på vissa vägar där.

Detta har man skyltat upp tydligt i god tid, och med skyltar för "motortrafik förbjuden" och "bussfil".

Nu har jag cyklat här många gånger sen dessa skyltar kom upp. Och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Mängden bilister som fullkomligt struntar i dessa är ofantlig!

Svt Nyheter Stockholm (fd ABC) hade flera inslag om detta när avstängningarna kom till. Bilister struntade i förbudet, och köerna ringlade långa på Skeppsbron.

Enligt uppgift var det vissa kvällar kö ända ifrån Hamngatan vid Kungsträdgården. Stockholms stad blev tvunget att placera ut flaggvakter! Kan ni tänkar er!? Alltså personer i varselvästar som blir tvungna att tala om för bilisterna att det enligt skyltarna är förbjudet för dem att åka där.

Och Svt sänder ett inslag om det:

Från klockan 7-10 och 15-19, under rusningstrafik, kommer flaggvakter stoppa bilister som inte följer förbudet att åka upp mot Slussen under en tid framöver. Anledningen är både att många struntar i förbudet, eller att många inte förstår sig på skyltningen.

Och fortsätter:

Bilister har i vissa fall prejat ut cyklister och kollektivtrafiken har fått avbryta sina turer på grund av de långa köerna som bildats, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för ombyggnaden av Slussen.

Flaggvakterna stod väl där någon vecka kanske. Hjälpte då, men nu är det illa igen. Jag har många filmklipp från Slussen, men alla de tänkte jag spara till ett senare tillfälle. Nu räcker det med att visa ett klipp från min "hemfärd" idag:

Det är alltså förbud mot motortrafik här, förutom för buss, taxi och byggtrafik. Även leveranser till fastigheten precis efter skyltarna är tillåten. Förbudsskyltarna syns tydligt:

Motortrafik förbjuden, Skeppsbron

Närbild skylt, Skeppsbron

Men ser ni alla som fullkomligt ignorerar förbudet? Eller de som både blockerar cykelfältet och övergångsstället?

En annan intressant detalj är att har man väl passerat förbudet mot motortrafik är det sedan endast kollektivkörfält rakt fram. Övriga måste svänga höger. Se nedan bilder:

Rakt fram endast kollektivtrafik

Man har t.o.m ritar ut detta i vägbanan för extra tydlighet, med en tydlig högerpil: Endast högersväng för bilar

Hur många av bilarna (som redan passerat förbudet mot motorfordon) följde kravet på högersväng här? Knappt en enda. Det är bara att se på bilarna längre fram i bild, som körde rakt fram.

Och häromdagen sände Svt Nyheter Stockholm inslaget Busschaufför: ”Vi går hem som vrak”.

Fredrik Hellgren arbetar inom Stockholmspolisen och kommer cyklandes till intervjun med SVT. Det är ett sätt att snabbt ta sig fram i den växande innerstaden där det på många håll lätt blir kaos i rusningstider.

– Jag tycker personligen att det är tråkigt att vi inte har kvar några trafikpoliser. Vi skulle behöva fler resurser och vi ser gärna att det ordnas med väghinder på de ställen där privata bilförare inte bör köra. Det är enda sättet att få dem att hålla sig ifrån områden där de inte hör hemma.

Själv blir jag provocerad av "ställen där privata bilförare inte BÖR köra". De bryter ju mot lagen! De FÅR inte köra där. Punkt!

Katarinavägen

Norrgående på Katarinavägen, mot Skeppsbron, har man också stängt av för privatbilister. De är hänvisade till att svänga ner höger på Stadsgårdsleden, för att längre fram göra en u-sväng och köra tillbaka mot Skeppsbron. Det är också ett förbud som följs dåligt. För att citera en busschaufför som kommenterade ett inlägg på Facebook:

Jag satt på slussen för några dagar sedan och mumsade sallad på min matrast.

Jag räknade bilar. Av 96 bilar som kom Katarinavägen ner mot Slussen så åkte hela 82 st av dem rakt över Slussen mot "Kollektivtrafikskyltarna". Var och en av dessa bilar "snor" dyrbar trafikljustid för oss i bussarna.
Helt sjukt!

Två bilder på hur avstängningen ser ut:

Påbjuden högersväng för bilister, Katarinavägen

Och tydlig skylt och vägmålning om att vänster fil är bussfil:

Bussfält till vänster

Vi ser ju redan här en bil som befinner sig på "förbjudet" område. Jag roade mig även med att som gående spela in en liten film på telefonen, också från idag:

Det var alltså endast bussen och taxibilen som följde trafikreglerna här.

Varför så viktigt

Man kan bli upprörd över ovan bara för principens skull. Men jag blir mest arg över hur detta drabbar kollektivtrafiken och tusentals resenärer varje dag. Här passerar många busslinjer, varav en är stombusslinje 2. Den sammanlagda tiden som alla resenärer blir försenade är säkerligen enorm.

Man har lagt flera miljoner på att stombusslinje fyra ska komma fram snabbare, bland annat genom bättre bussprioritering i trafiksignaler och fler bussfiler. Nu har turen kommit till buss linje 1, och senare ska väl även tvåan och trean snabbas upp. Men det hjälper ju föga om bussarna fastnar i köer bakom bilister som egentligen inte får köra där.

Till sist

En del är snabba med att kräva "körkort" för cyklister så fort en artikel skrivs om någon cyklist som betett sig illa. Vi ser ju hur mycket krav på körkort betyder för respekt för trafikregler...

Man ser otroligt bra från en cykel. Dessutom kommer man ofta ända fram till korsningar vid rött. Det har fått mig inse hur dåligt trafiken fungerar i Stockholms innerstad. Hur vanligt det är att bilar blockerar korsande trafik. Många exempel har jag, men det får bli för ett senare inlägg :).

Varför inte återinföra flaggvakterna? Det verkar ju uppenbarligen behövas. Eller ännu hellre trafikpoliser. Som har möjlighet att bötfälla de som gör fel. Då kan man ju t.o.m gå plus på insatsen.

Klart slut.